from dentistry1271Resolved

I am training for a half marathon Doctor!

Author: Dominik Wojtczak

7 questionsMediumCreated: 16 Mar 2026

Case description

Opis przypadku: 42 letni pacjent zgłosił się do lekarza POZ z wynikami lipidogramu wykonanego komercyjnie (LDL 115 mg/dl, HDL 55 mg/dl, TG 160 mg/dl) z pytaniem o swoje dalsze leczenie i możliwość wystartowania w masowym biegu ulicznym na dystansie półmaratonu (dystans 21 kilometrów i 97,5 metra). Od 5 lat leczy się z powodu nadciśnienia tętniczego oraz zaburzeń gospodarki lipidowej. Przyjmuje ramipryl w dawce 5 mg oraz simwastatynę w dawce 20 mg. Od pół roku tryb życia pacjenta uległ znaczącej zmianie. Pacjent biega regularnie 3-4 razy w tygodniu dystanse od 5 do 10 km. Miesięczny kilometraż sięga 100 km. Od rozpoczęcia treningów zanotował spadek masy ciała o 12 kilogramów. Pacjent nigdy nie palił papierosów, pochodzi z rodziny długowiecznej, nie jest niczym obciążony w wywiadzie rodzinnym. Nie choruje na cukrzycę ani inne choroby przelekłe. Nie pije alkoholu. Prowadzi zdrowy tryb życia. Badanie przedmiotowe : Pacjent w pełnym kontakcie słowno-logicznym, zorientoway co do czasu, miejsca i otoczenia. Nie gorączkuje, nie zgłasza żadnych dolegliwości. Głowa symetryczna, nos drożny, śluzówki różowe, wilgotne. Tarczyca niepowiększona. Akcja serca miarowa o częstości 68/min, tony głośne, czyste. RR 135/80 mmHg. Tętno na obwodzie zgodne z akcją serca. Nad polami płucnymi szmer pęcherzykowy prawidłowy, symetryczny. Drżenie piersiowe zachowane. Brzuch miękki, niebolesny, bez oporów patologicznych. Objawy ptrzewnowe nieobecne. Wątroba wyczuwalana, nie wystaje spod łuku żebrowego, śled Opis przypadku: 42 letni pacjent zgłosił się do lekarza POZ z wynikami lipidogramu wykonanego komercyjnie (LDL 115 mg/dl, HDL 55 mg/dl, TG 160 mg/dl) z pytaniem o swoje dalsze leczenie i możliwość wystartowania w masowym biegu ulicznym na dystansie półmaratonu (dystans 21 kilometrów i 97,5 metra). Od 5 lat leczy się z powodu nadciśnienia tętniczego oraz zaburzeń gospodarki lipidowej. Przyjmuje ramipryl w dawce 5 mg oraz simwastatynę w dawce 20 mg. Od pół roku tryb życia pacjenta uległ znaczącej zmianie. Pacjent biega regularnie 3-4 razy w tygodniu dystanse od 5 do 10 km. Miesięczny kilometraż sięga 100 km. Od rozpoczęcia treningów zanotował spadek masy ciała o 12 kilogramów. Pacjent nigdy nie palił papierosów, pochodzi z rodziny długowiecznej, nie jest niczym obciążony w wywiadzie rodzinnym. Nie choruje na cukrzycę ani inne choroby przelekłe. Nie pije alkoholu. Prowadzi zdrowy tryb życia. Badanie przedmiotowe: Pacjent w pełnym kontakcie słowno-logicznym, zorientoway co do czasu, miejsca i otoczenia. Nie gorączkuje, nie zgłasza żadnych dolegliwości. Głowa symetryczna, nos drożny, śluzówki różowe, wilgotne. Tarczyca niepowiększona. Akcja serca miarowa o częstości 68/min, tony głośne, czyste. RR 135/80 mmHg. Tętno na obwodzie zgodne z akcją serca. Nad polami płucnymi szmer pęcherzykowy prawidłowy, symetryczny. Drżenie piersiowe zachowane. Brzuch miękki, niebolesny, bez oporów patologicznych. Objawy ptrzewnowe nieobecne. Wątroba wyczuwalana, nie wystaje spod łuku żebrowego, śledziona niewyczuwalna. Objaw Chełmońskiego prawostronnie i lewostronnie ujemny. Objaw Goldflama obustronnie ujemny. Kończyny dolne bez obrzęków. Badania labolatoryjnie wykonywane wcześniej: Lipidogram w wieku 37 lat (włączenie leczenia) LDL 175, HDL 40, TG 225 Lipidogram sprzed 3 miesięcy LDL 139, HDL 53, TG 201 Wyniki badań dodatkowych: u pacjenta w warunkach ambulatoryjnych wykonano: 1. test wysiłkowy - wynik próby ujemny przy obciążeniu do 11 MET 2. ABPM - średnie dobowe RR 125/78 mmHg, fizjologiczny nocny spadek ciśnienia tetniczego

Questions

  1. test wysiłkowy - wynik próby ujemny przy obciążeniu do 11 MET
  2. ABPM - średnie dobowe RR 125/78 mmHg, fizjologiczny nocny spadek ciśnienia tetniczego Pytania QUIZowe:
  3. Jakie jest Wasze rozpoznanie i proponowane postępowanie z pacjentem?
  4. Czy u pacjenta 5 lat temu, w momencie zgłoszenia sie do lekarza POZ były wskazania do włączenia simvastatyny w dawce 20 mg?
  5. Jakie interwencje żywieniowe należałoby zaproponować temu pacjentowi?
  6. Czy u Takiego pacjenta należy rozważyć terapię przeciwkrzepliwą? Jeśli tak to jaką? ASA, VKA, nowe doustne antykoagulanty, heparyna, coś innego?
  7. Pacjent zadaje pytanie lekarzowi "Czy mogę wystartować w półmaratonie?" Jaka byłaby Wasza odpowiedź? Na przedyskutowanie których aspektów takiego przedsięwzięcia powinniście być merytorycznie przygotowani?
Formulate your answer

Submitted answers (54)

medlek444418.04.2015 05:59
Jaka jest aktualna masa i wzrost pacjenta, a ile wynosiły te wartości 5 lat temu? Wywiad rodzinny? Ile wynosił poziom cholesterolu całkowitego? Najprawdopodobniej hipercholesterolemia mieszana: TG>200, LDL>135, ch.cał.>200. Terapię należało zacząć od wyższych dawek symwastatyny np: 40mg. Z wyników badań wynika, że leczenie wdrożone 5 lat temu, nie obniżyło poziomu lipidów do wartości pożądanych. Zauważyć można, że prawdopodobnie rozpoczęcie przez chorego regularnego, intensywnego wysiłku fizycznego przyczyniło się do redukcji stężeń lipidów. Skontrolowałabym poziom AST i ALT. Zleciłabym ECHO serca, morfologię, elektrolity.
medlek444418.04.2015 05:59
Jaka jest aktualna masa i wzrost pacjenta, a ile wynosiły te wartości 5 lat temu? Wywiad rodzinny?<br />Ile wynosił poziom cholesterolu całkowitego? Najprawdopodobniej hipercholesterolemia mieszana: TG>200, LDL>135, ch.cał.>200.<br /><br />Terapię należało zacząć od wyższych dawek symwastatyny np: 40mg. Z wyników badań wynika, że leczenie wdrożone 5 lat temu, nie obniżyło poziomu lipidów do wartości pożądanych. Zauważyć można, że prawdopodobnie rozpoczęcie przez chorego regularnego, intensywnego wysiłku fizycznego przyczyniło się do redukcji stężeń lipidów. <br /><br />Skontrolowałabym poziom AST i ALT.<br />Zleciłabym ECHO serca, morfologię, elektrolity.
Dominik Wojtczak
Dominik Wojtczak18.04.2015 06:33
Morfologia i elektrolity w normie.<br />Pacjenta widzimy w przychodni - mamy trochę dokumentacji, możemy zapytać o wszystko. Mamy ambulatoryjny wyniki ABPM i testu wysiłkowego - nie zlecamy więcej badań - rozkminiamy. Naprawdę macie podany na starcie niemal komplet informacji. Myślicie że w codziennej praktyce w przychodni POZ będziecie mieli ich więcej?<br />Chyba że chcielibyście skierować do szpitala - ale czemu? są jakieś wskazania?<br /><br />O wywiadzie rodzinnym pisałem wyżej, pacjent schudł od czasu biegania 10 kilogramów, przeszedł ze stadium nadwaga/otyłość I stopnia do stadium norma masa ciała/nadwaga.<br /><br />Jakie były u pacjenta wskazania do włączenia farmakoterapii hiercholesterolemii? Jak oceniamy dawkę statyny którą ewentualnie należąłoby włączyć?
Dominik Wojtczak
Dominik Wojtczak18.04.2015 06:33
Morfologia i elektrolity w normie. Pacjenta widzimy w przychodni - mamy trochę dokumentacji, możemy zapytać o wszystko. Mamy ambulatoryjny wyniki ABPM i testu wysiłkowego - nie zlecamy więcej badań - rozkminiamy. Naprawdę macie podany na starcie niemal komplet informacji. Myślicie że w codziennej praktyce w przychodni POZ będziecie mieli ich więcej? Chyba że chcielibyście skierować do szpitala - ale czemu? są jakieś wskazania? O wywiadzie rodzinnym pisałem wyżej, pacjent schudł od czasu biegania 10 kilogramów, przeszedł ze stadium nadwaga/otyłość I stopnia do stadium norma masa ciała/nadwaga. Jakie były u pacjenta wskazania do włączenia farmakoterapii hiercholesterolemii? Jak oceniamy dawkę statyny którą ewentualnie należąłoby włączyć?
Dominik Wojtczak
Dominik Wojtczak18.04.2015 06:35
Swoją drogą Quiz o przygotowaniach do półmaratonu, a ja jutro sam biegnę maraton, a dzisiaj żyję ustalaniem taktyki, EXPO, biegiem śniadaniowym, Pasta Party itd. więc pozwólcie ze na dalsze komentarze odpowiem dopiero w poniedziałek.
Dominik Wojtczak
Dominik Wojtczak18.04.2015 06:35
Swoją drogą Quiz o przygotowaniach do półmaratonu, a ja jutro sam biegnę maraton, a dzisiaj żyję ustalaniem taktyki, EXPO, biegiem śniadaniowym, Pasta Party itd. więc pozwólcie ze na dalsze komentarze odpowiem dopiero w poniedziałek.
PrzypadkiMedyczne.pl19.04.2015 07:41
Z niecierpliwością czekamy na dalszy rozwój QUIZu i jednocześnie życzymy powodzenia! ;-)
PrzypadkiMedyczne.pl19.04.2015 07:41
Z niecierpliwością czekamy na dalszy rozwój QUIZu i jednocześnie życzymy powodzenia! ;-)
margot999
margot99922.04.2015 14:24
1. Zgadzam się z wstępną diagnozą- hipercholesterolemia mieszana. 2. Wartości cholesterolu przed włączeniem leczenia były wysokie, więc również zastosowałabym statynę. Na tym etapie można jednak było sprawdzić reakcję pacjenta na dietę i aktywność fizyczną. 3. Należałoby ograniczyć spożycie tłuszczy nasyconych i zastąpić je nienasyconymi, co za tym idzie- ograniczyć spożycie białego chleba i produktów cukierniczych. Zwiększyć spożycie warzyw i owoców, ziemniaki zastąpić kaszami, ryżem. 4. Obecnie nie ma wskazań do włączenia terapii przeciwkrzepliwej. 5. Pozwoliłabym na przebiegnięcie pólmaratonu, jednak konieczna bylaby rozmowa z pacjentem i ewentualne zbadanie poziomu CK (statyny jako skutek uboczny mogą wywołać rabdomiolizę).
margot999
margot99922.04.2015 14:24
1. Zgadzam się z wstępną diagnozą- hipercholesterolemia mieszana.<br />2. Wartości cholesterolu przed włączeniem leczenia były wysokie, więc również zastosowałabym statynę. Na tym etapie można jednak było sprawdzić reakcję pacjenta na dietę i aktywność fizyczną.<br />3. Należałoby ograniczyć spożycie tłuszczy nasyconych i zastąpić je nienasyconymi, co za tym idzie- ograniczyć spożycie białego chleba i produktów cukierniczych. Zwiększyć spożycie warzyw i owoców, ziemniaki zastąpić kaszami, ryżem.<br />4. Obecnie nie ma wskazań do włączenia terapii przeciwkrzepliwej.<br />5. Pozwoliłabym na przebiegnięcie pólmaratonu, jednak konieczna bylaby rozmowa z pacjentem i ewentualne zbadanie poziomu CK (statyny jako skutek uboczny mogą wywołać rabdomiolizę).
margot999
margot99922.04.2015 14:26
Ad.2 Jeśli chory nie reagowałby na simwastatynę po dłuższym okresie leczenia warto byłoby się zastanowić nad włączeniem silniejszej rosuwastatyny.
margot999
margot99922.04.2015 14:26
Ad.2 Jeśli chory nie reagowałby na simwastatynę po dłuższym okresie leczenia warto byłoby się zastanowić nad włączeniem silniejszej rosuwastatyny.
Dominik Wojtczak
Dominik Wojtczak23.04.2015 04:37
[quote name="margot999"]1. Zgadzam się z wstępną diagnozą- hipercholesterolemia mieszana.<br />2. Wartości cholesterolu przed włączeniem leczenia były wysokie, więc również zastosowałabym statynę. Na tym etapie można jednak było sprawdzić reakcję pacjenta na dietę i aktywność fizyczną.<br />3. Należałoby ograniczyć spożycie tłuszczy nasyconych i zastąpić je nienasyconymi, co za tym idzie- ograniczyć spożycie białego chleba i produktów cukierniczych. Zwiększyć spożycie warzyw i owoców, ziemniaki zastąpić kaszami, ryżem.<br />4. Obecnie nie ma wskazań do włączenia terapii przeciwkrzepliwej.<br />5. Pozwoliłabym na przebiegnięcie pólmaratonu, jednak konieczna bylaby rozmowa z pacjentem i ewentualne zbadanie poziomu CK (statyny jako skutek uboczny mogą wywołać rabdomiolizę).[/quote]<br /><br />No dobrze. Mamy konkretne odpowiedzi.<br />Dziękuję - quiz jakoś zastój miał<br /><br />Ad1) Tak, diagnoza w tym przypadku nie sprawia trudności, ciekawe jest jednak całe dalsze postępowanie z pacjentem - a hipercholesterolemii mamy w społeczeństwie polskim kilka milionów przypadków także może się przydać<br /><br />Ad2)To w końcu statyna czy dieta plus aktywność fizyczna?<br />Mamy swobodę decyzji czy raczej nie powinniśmy obliczyć sobie jednej rzeczy i spojrzeć w jedną magiczna tabelkę?<br />W ad5 piszesz o rabdomiolizie po statynach - ale przecież moga wywołać one rabdomiolizę u każdego pacjenta, czy więc na pewno u naszego pacjenta powinniśmy je włączyć gdy przyszedł do gabinetu? A jeśli już tak to jaka i w jakiej dawce? O ile chcielibyśmy obniżyć LDL? Co mówią najnowsze wytyczne?<br /><br />Ad5) Oczywiście że pacjent pobiegnie półmaraton, a do lekarza przychodzi tylko upewnić się i poszukać potwierdzenia. Zróbmy mały zabieg - zmieniamy kolejność pytania 4 i 5. Pozwalasz na przebiegnięcie półmaratonu za dajmy na to dwa miesiące - powtarzam pytanie:<br />Czy u Takiego pacjenta należy rozważyć terapię przeciwkrzepliwą? Jeśli tak to jaką? ASA, VKA, nowe doustne antykoagulanty, heparyna, coś innego?
Dominik Wojtczak
Dominik Wojtczak23.04.2015 04:37
[quote name="margot999"]1. Zgadzam się z wstępną diagnozą- hipercholesterolemia mieszana. 2. Wartości cholesterolu przed włączeniem leczenia były wysokie, więc również zastosowałabym statynę. Na tym etapie można jednak było sprawdzić reakcję pacjenta na dietę i aktywność fizyczną. 3. Należałoby ograniczyć spożycie tłuszczy nasyconych i zastąpić je nienasyconymi, co za tym idzie- ograniczyć spożycie białego chleba i produktów cukierniczych. Zwiększyć spożycie warzyw i owoców, ziemniaki zastąpić kaszami, ryżem. 4. Obecnie nie ma wskazań do włączenia terapii przeciwkrzepliwej. 5. Pozwoliłabym na przebiegnięcie pólmaratonu, jednak konieczna bylaby rozmowa z pacjentem i ewentualne zbadanie poziomu CK (statyny jako skutek uboczny mogą wywołać rabdomiolizę).[/quote] No dobrze. Mamy konkretne odpowiedzi. Dziękuję - quiz jakoś zastój miał Ad1) Tak, diagnoza w tym przypadku nie sprawia trudności, ciekawe jest jednak całe dalsze postępowanie z pacjentem - a hipercholesterolemii mamy w społeczeństwie polskim kilka milionów przypadków także może się przydać Ad2)To w końcu statyna czy dieta plus aktywność fizyczna? Mamy swobodę decyzji czy raczej nie powinniśmy obliczyć sobie jednej rzeczy i spojrzeć w jedną magiczna tabelkę? W ad5 piszesz o rabdomiolizie po statynach - ale przecież moga wywołać one rabdomiolizę u każdego pacjenta, czy więc na pewno u naszego pacjenta powinniśmy je włączyć gdy przyszedł do gabinetu? A jeśli już tak to jaka i w jakiej dawce? O ile chcielibyśmy obniżyć LDL? Co mówią najnowsze wytyczne? Ad5) Oczywiście że pacjent pobiegnie półmaraton, a do lekarza przychodzi tylko upewnić się i poszukać potwierdzenia. Zróbmy mały zabieg - zmieniamy kolejność pytania 4 i 5. Pozwalasz na przebiegnięcie półmaratonu za dajmy na to dwa miesiące - powtarzam pytanie: Czy u Takiego pacjenta należy rozważyć terapię przeciwkrzepliwą? Jeśli tak to jaką? ASA, VKA, nowe doustne antykoagulanty, heparyna, coś innego?
Dominik Wojtczak
Dominik Wojtczak23.04.2015 04:42
Jak to jest ze statynami - zwiększamy dawki, zastępujemy silniejszymi? Jaka dawka simwastatyny uważana jest za równoważną rozuwastatynie 10 mg?
Dominik Wojtczak
Dominik Wojtczak23.04.2015 04:42
Jak to jest ze statynami - zwiększamy dawki, zastępujemy silniejszymi?<br />Jaka dawka simwastatyny uważana jest za równoważną rozuwastatynie 10 mg?
medlek444423.04.2015 10:22
Wyznaczono następujące wartości docelowe stężenia<br />LDL-C dla poszczególnych grup ryzyka CV:<br />? u osób obciążonych bardzo dużym ryzykiem CV (SCORE<br />? 10%, jawna CVD, cukrzyca typu 2, cukrzyca typu 1<br />z powikłaniami narządowymi, CKD z GFR < 60 ml/<br />/min/1,73 m2<br />) celem terapii jest osiągnięcie stężenia<br />LDL-C poniżej 1,8 mmol/l (< 70 mg/dl) lub obniżenie<br />LDL-C poniżej 50% wartości wyjściowej (IA);<br />? u osób obciążonych dużym ryzykiem CV (SCORE ? 5%<br />i < 10%) należy dążyć do obniżenia LDL-C poniżej<br />2,5 mmol/l (< 100 mg/dl) (IIaA);<br />? u osób cechujących się ryzykiem umiarkowanym (SCORE<br />? 1% i
Anonymous23.04.2015 10:22
Wyznaczono następujące wartości docelowe stężenia LDL-C dla poszczególnych grup ryzyka CV: ? u osób obciążonych bardzo dużym ryzykiem CV (SCORE ? 10%, jawna CVD, cukrzyca typu 2, cukrzyca typu 1 z powikłaniami narządowymi, CKD z GFR < 60 ml/ /min/1,73 m2 ) celem terapii jest osiągnięcie stężenia LDL-C poniżej 1,8 mmol/l (< 70 mg/dl) lub obniżenie LDL-C poniżej 50% wartości wyjściowej (IA); ? u osób obciążonych dużym ryzykiem CV (SCORE ? 5% i < 10%) należy dążyć do obniżenia LDL-C poniżej 2,5 mmol/l (< 100 mg/dl) (IIaA); ? u osób cechujących się ryzykiem umiarkowanym (SCORE ? 1% i
medlek444423.04.2015 10:24
i 5%, LDL < 115mg%<br /><br />Nasz pacjent jest w grupie z docelowym LDL< 115<br /><br />Biorąc pod uwagę historię lipidogramow pacjenta, przez służszy czas nie osiągał wartości docelowych leczenia, jednak po rozpoczeciu regularnej akt. fiz., LDL już wynoszą 115, nieco wysokie pozostają VLDL, które podejrzewam obniżą się wraz z ćwiczeniami. Więc wychodzi na to, że pacjentowi do włączonej terapii brakowało wysiłku fiz. Ewentualnie, jeżeli byłby to pacjent ""oporny na ruch", trzebabyłoby zwiększyć dawkę statyn lub dać rosuwastatynę.<br /><br />5-10 mg rosuwastatyny odpowiada 30-40 mg simwastatyny.
Anonymous23.04.2015 10:24
i 5%, LDL < 115mg% Nasz pacjent jest w grupie z docelowym LDL< 115 Biorąc pod uwagę historię lipidogramow pacjenta, przez służszy czas nie osiągał wartości docelowych leczenia, jednak po rozpoczeciu regularnej akt. fiz., LDL już wynoszą 115, nieco wysokie pozostają VLDL, które podejrzewam obniżą się wraz z ćwiczeniami. Więc wychodzi na to, że pacjentowi do włączonej terapii brakowało wysiłku fiz. Ewentualnie, jeżeli byłby to pacjent ""oporny na ruch", trzebabyłoby zwiększyć dawkę statyn lub dać rosuwastatynę. 5-10 mg rosuwastatyny odpowiada 30-40 mg simwastatyny.
medlek444423.04.2015 10:42
Ponieważ ma niskie ryzyko zdarzenia s-n, nie włączamu ASA.
medlek444423.04.2015 10:42
Ponieważ ma niskie ryzyko zdarzenia s-n, nie włączamu ASA.
asia20
asia2023.04.2015 16:06
5. Pacjent zadaje pytanie lekarzowi "Czy mogę wystartować w półmaratonie?" Jaka byłaby Wasza odpowiedź? Na przedyskutowanie których aspektów takiego przedsięwzięcia powinniście być merytorycznie przygotowani? Pacjent biega 5-10 km 3-4 razy w tygodniu - to dużo, ale czy jest w stanie przebic 21 km na raz? Nie biegł nigdy takiego dystansu. Na pewno trzeba zwrócić mu uwagę na odpowiednie przygotowanie się do takiego biegu, pamiętajmy, że pacjent choruje na nadciśnienie - jakie obecnie miewa ciśnienia (np. w ostatnim miesiącu) - czy podczas wysiłku jego akcja serca nie przyspieszy za bardzo. Inną sprawą jest fakt, że nasza opinia nie jest tu wiążąca - albo pacjent sam podpisze oświadczenie, ze jest gotowy do biegu albo nawet nikt go o to nie zapyta:/
asia20
asia2023.04.2015 16:06
5. Pacjent zadaje pytanie lekarzowi "Czy mogę wystartować w półmaratonie?" Jaka byłaby Wasza odpowiedź? Na przedyskutowanie których aspektów takiego przedsięwzięcia powinniście być merytorycznie przygotowani?<br /><br />Pacjent biega 5-10 km 3-4 razy w tygodniu - to dużo, ale czy jest w stanie przebic 21 km na raz? Nie biegł nigdy takiego dystansu. Na pewno trzeba zwrócić mu uwagę na odpowiednie przygotowanie się do takiego biegu, pamiętajmy, że pacjent choruje na nadciśnienie - jakie obecnie miewa ciśnienia (np. w ostatnim miesiącu) - czy podczas wysiłku jego akcja serca nie przyspieszy za bardzo.<br /><br />Inną sprawą jest fakt, że nasza opinia nie jest tu wiążąca - albo pacjent sam podpisze oświadczenie, ze jest gotowy do biegu albo nawet nikt go o to nie zapyta:/
medlek444423.04.2015 16:22
Pacjent ćwiczy intensywnie już od 0,5 roku, w ekg wysiłkowym brak nieprawidłowości, brak dużego obciążenia sercowo naczyniowego, więc na pierwszy rzut oka czemu nie? Dla większej pewności, można skierować go do lekarza medycyny sportowej, albo zrobić dodatkowe badania: echo serca.
medlek444423.04.2015 16:22
Pacjent ćwiczy intensywnie już od 0,5 roku, w ekg wysiłkowym brak nieprawidłowości, brak dużego obciążenia sercowo naczyniowego, więc na pierwszy rzut oka czemu nie? Dla większej pewności, można skierować go do lekarza medycyny sportowej, albo zrobić dodatkowe badania: echo serca.
medlek444423.04.2015 16:24
+ próba z dobutaminą.
medlek444423.04.2015 16:24
+ próba z dobutaminą.
asia20
asia2024.04.2015 21:59
Co do rozpoznania to piszemy nadciśnienie tętnicze i hipercholesterolemia w wywiadzie. Pacjent zaczął biegac dopiero pół roku temu, a powinien już 5 lat temu albo jeszcze wcześniej. Być może wczesniejsza regularna aktywność fizyczna spowodobałaby, że nie byłoby konieczne leczenie farmakologiczne.
asia20
asia2024.04.2015 21:59
Co do rozpoznania to piszemy nadciśnienie tętnicze i hipercholesterolemia w wywiadzie. Pacjent zaczął biegac dopiero pół roku temu, a powinien już 5 lat temu albo jeszcze wcześniej. Być może wczesniejsza regularna aktywność fizyczna spowodobałaby, że nie byłoby konieczne leczenie farmakologiczne.
Dominik Wojtczak
Dominik Wojtczak25.04.2015 15:53
Nikt nie zapytał jaki lipdogram ma teraz pacjent (w zadaniu mamy sprzed 5 lat i sprzed 3 miesięcy) Obecnie pacjent ma LDL 115, HDL 55 i TG 168. :)
Dominik Wojtczak
Dominik Wojtczak25.04.2015 15:53
Nikt nie zapytał jaki lipdogram ma teraz pacjent (w zadaniu mamy sprzed 5 lat i sprzed 3 miesięcy)<br />Obecnie pacjent ma LDL 115, HDL 55 i TG 168. :)
Dominik Wojtczak
Dominik Wojtczak25.04.2015 16:21
Wiem, że nie było podanej wartosci cholesterolu całkowitego, ale można było ją oszacowac dysponując LDL, HDL, i TGA. U pacjenta ryzyko zgonu z przyczyn sercowo-naczyniowych w ciagu 10 lat według karty SCORE wynosiło 1%. Nie było jednoznacznych wskazań do statyny.
Dominik Wojtczak
Dominik Wojtczak25.04.2015 16:21
Wiem, że nie było podanej wartosci cholesterolu całkowitego, ale można było ją oszacowac dysponując LDL, HDL, i TGA. U pacjenta ryzyko zgonu z przyczyn sercowo-naczyniowych w ciagu 10 lat według karty SCORE wynosiło 1%. Nie było jednoznacznych wskazań do statyny.
medlek444426.04.2015 04:46
Aktualne lipidogram był podany na początku:)
medlek444426.04.2015 04:46
Aktualne lipidogram był podany na początku:)
medlek444426.04.2015 04:48
"42 letni pacjent zgłosił się do lekarza POZ z wynikami lipidogramu wykonanego komercyjnie[b] (LDL 115 mg/dl, HDL 55 mg/dl, TG 160 mg/dl)[/b] z pytaniem o swoje dalsze leczenie i możliwość wystartowania w masowym biegu ulicznym na dystansie półmaratonu (dystans 21 kilometrów i 97,5 metra)"
medlek444426.04.2015 04:48
"42 letni pacjent zgłosił się do lekarza POZ z wynikami lipidogramu wykonanego komercyjnie[b] (LDL 115 mg/dl, HDL 55 mg/dl, TG 160 mg/dl)[/b] z pytaniem o swoje dalsze leczenie i możliwość wystartowania w masowym biegu ulicznym na dystansie półmaratonu (dystans 21 kilometrów i 97,5 metra)"
Dominik Wojtczak
Dominik Wojtczak26.04.2015 06:17
Racja, racja. Mam jakiś dziwny problem z dodaniem komentarza o dłuższej treści.. Co do pytania numer 4 istneije substancja/suplement diety który u naszego pacjenta mozna błoby przynajmniej rozważyć. Ktoś powie o jaki preparat może chodzić?
Dominik Wojtczak
Dominik Wojtczak26.04.2015 06:17
Racja, racja.<br />Mam jakiś dziwny problem z dodaniem komentarza o dłuższej treści..<br /><br />Co do pytania numer 4 istneije substancja/suplement diety który u naszego pacjenta mozna błoby przynajmniej rozważyć. Ktoś powie o jaki preparat może chodzić?
medlek444426.04.2015 06:54
"4. Czy u Takiego pacjenta należy rozważyć terapię przeciwkrzepliwą? Jeśli tak to jaką? ASA, VKA, nowe doustne antykoagulanty, heparyna, coś innego?" Uwzględniając SCORE, a także brak chorób obciążających, u Naszego pacjenta ryzyko incydentu sercowo-naczyniowego jest zbyt niskie aby włączyć ASA.
medlek444426.04.2015 06:54
"4. Czy u Takiego pacjenta należy rozważyć terapię przeciwkrzepliwą? Jeśli tak to jaką? ASA, VKA, nowe doustne antykoagulanty, heparyna, coś innego?"<br /><br />Uwzględniając SCORE, a także brak chorób obciążających, u Naszego pacjenta ryzyko incydentu sercowo-naczyniowego jest zbyt niskie aby włączyć ASA.
asia20
asia2026.04.2015 20:06
Udało mi się znaleźć informację, ze w hipercholesterolemii warto suplementowac witaminy z grupy B oraz kwas foliowy, a także monakolinę K, która jest statyną pochodzenia roślinnego ( czerwone drożdże z ryżu).
asia20
asia2026.04.2015 20:06
Udało mi się znaleźć informację, ze w hipercholesterolemii warto suplementowac witaminy z grupy B oraz kwas foliowy, a także monakolinę K, która jest statyną pochodzenia roślinnego ( czerwone drożdże z ryżu).
Dominik Wojtczak
Dominik Wojtczak26.04.2015 22:07
Cóż - wyjaśnię ostatnią wątpliwośc. Na konferencji Lipidologia 2015 która odbyła się w Łodzi w takich przypadkach polecano ZAAX, czyli zielone osłonki pestek pomidorów. Ten lek/suplement firmy farmaceutycznereklamowały już pod koniec 2013 roku, kiedy jeszcze google nie potrafiło zbyt wiele o nim powiedziec. Warto pamiętać że coś takiego jak ZAAX istnieje.
Dominik Wojtczak
Dominik Wojtczak26.04.2015 22:07
Cóż - wyjaśnię ostatnią wątpliwośc.<br /><br />Na konferencji Lipidologia 2015 która odbyła się w Łodzi w takich przypadkach polecano ZAAX, czyli zielone osłonki pestek pomidorów.<br />Ten lek/suplement firmy farmaceutycznereklamowały już pod koniec 2013 roku, kiedy jeszcze google nie potrafiło zbyt wiele o nim powiedziec.<br />Warto pamiętać że coś takiego jak ZAAX istnieje.
medlek444427.04.2015 16:25
A czy istnieją jakieś wiarygodne badania potwierdzające skuteczność ZAAX?
medlek444427.04.2015 16:25
A czy istnieją jakieś wiarygodne badania potwierdzające skuteczność ZAAX?
Dominik Wojtczak
Dominik Wojtczak27.04.2015 17:09
Cóż, cięzko wyszukać nazwe tej substancji czynnej w PubMedzie. Jest trochę rekomendacji na stronie producenta: http://zaax.com.pl/zaax-rekomendacja-efsa/ Generalnie w żaden sposób nie chciałbym do tego suplementu przekonywać, ale warto wiedzieć co to takiego jest ZAAX, tym bardziej że coraz więcej lekarzy przepisuje go swoim pacjentom. Warto sobie wyrobić zdanie - choćby w celu odradzania pacjentom wydawania pieniędzy na ten preparat.
Dominik Wojtczak
Dominik Wojtczak27.04.2015 17:09
Cóż, cięzko wyszukać nazwe tej substancji czynnej w PubMedzie.<br />Jest trochę rekomendacji na stronie producenta: http://zaax.com.pl/zaax-rekomendacja-efsa/<br /><br />Generalnie w żaden sposób nie chciałbym do tego suplementu przekonywać, ale warto wiedzieć co to takiego jest ZAAX, tym bardziej że coraz więcej lekarzy przepisuje go swoim pacjentom. Warto sobie wyrobić zdanie - choćby w celu odradzania pacjentom wydawania pieniędzy na ten preparat.
szymonsu
szymonsu29.04.2015 22:45
Co do STE (czyli wystandaryzowanego ekstraktu z pomidorów - Fruitflow) będącego głównym składnikiem wspomnianego wyżej leku - daleki jestem od huraoptymizmu, ale właśnie dla wyrobienia sobie zdania, można zapoznać się z fajnym polskim artykułem opublikowanym w 2014 roku (Nadciśnienie Tętnicze 01/2014; 18(1):37-42): https://www.researchgate.net/publication/265850520_Wystandaryzowany_ekstrakt_z_pomidorw_(Fruitflow)__czy_stanowi_alternatyw_dla_kwasu_acetylosalicylowego_w_profilaktyce_pierwotnej_chorb_sercowo-naczyniowych_u_pacjentw_z_nadcinieniem_ttniczym_Standarized_tomato_extract_-_is_an_alternative_to_aspirin_in_the_primary_prevention_of_cardiovascular_disease_in_patients_with_hypertension
szymonsu
szymonsu29.04.2015 22:45
Co do STE (czyli wystandaryzowanego ekstraktu z pomidorów - Fruitflow) będącego głównym składnikiem wspomnianego wyżej leku - daleki jestem od huraoptymizmu, ale właśnie dla wyrobienia sobie zdania, można zapoznać się z fajnym polskim artykułem opublikowanym w 2014 roku (Nadciśnienie Tętnicze 01/2014; 18(1):37-42): https://www.researchgate.net/publication/265850520_Wystandaryzowany_ekstrakt_z_pomidorw_(Fruitflow)__czy_stanowi_alternatyw_dla_kwasu_acetylosalicylowego_w_profilaktyce_pierwotnej_chorb_sercowo-naczyniowych_u_pacjentw_z_nadcinieniem_ttniczym_Standarized_tomato_extract_-_is_an_alternative_to_aspirin_in_the_primary_prevention_of_cardiovascular_disease_in_patients_with_hypertension
Dominik Wojtczak
Dominik Wojtczak30.04.2015 04:17
O, nie wiedziałem, że Fritflow można znaleźć jeszcze pod nazwą STE. Dzięki.
Dominik Wojtczak
Dominik Wojtczak30.04.2015 04:17
O, nie wiedziałem, że Fritflow można znaleźć jeszcze pod nazwą STE. Dzięki.