from pediatrics142Resolved

Dysuria, abdominal pain and fever

Author: Mateusz Palczewski

0 questionsMediumCreated: 16 Mar 2026

Case description

Opis przypadku: 52-letni mężczyzna, u którego stwierdzono 7 lat temu cukrzycę typu drugiego zgłasza się do lekarza z następującymi objawami: dysuria ból brzucha, którego nie potrafi dokładnie opisac dreszcze, gorączka i ogólne złe samopoczucie Badanie fizykalne: Temperatura ciała 37,5 stopnia Celsjusza, nieznaczna tachykardia, hipotonia ortostatyczna. Brzuch niebolesny uciskowo. Osłuchowo płuca i serce bez zmian. Pytania QUIZowe: Co przychodzi Wam jako pierwsze na myśl? Jakimi badaniami potwierdzicie swoje przypuszczenia? Jaka jest ostateczna diagnoza? Opis przypadku: 52-letni mężczyzna, u którego stwierdzono 7 lat temu cukrzycę typu drugiego zgłasza się do lekarza z następującymi objawami: dysuria ból brzucha, którego nie potrafi dokładnie opisac dreszcze, gorączka i ogólne złe samopoczucie Badanie fizykalne: Temperatura ciała 37,5 stopnia Celsjusza, nieznaczna tachykardia, hipotonia ortostatyczna. Brzuch niebolesny uciskowo. Osłuchowo płuca i serce bez zmian. Pytania QUIZowe: Co przychodzi Wam jako pierwsze na myśl? Jakimi badaniami potwierdzicie swoje przypuszczenia? Jaka jest ostateczna diagnoza?
Formulate your answer

Submitted answers (100)

stiglar
stiglar06.01.2010 17:21
może piorunujące pyelonephritis? jak goldflamm?
stiglar
stiglar06.01.2010 17:21
może piorunujące pyelonephritis? jak goldflamm?
Mateusz Palczewski
Mateusz Palczewski06.01.2010 18:50
Goldflamm obustronnie ujemny.
Mateusz Palczewski
Mateusz Palczewski06.01.2010 18:50
Goldflamm obustronnie ujemny.
MMader
MMader06.01.2010 19:18
Ehh- zmęczenie. Przeczytałem "dysuria" pomyślałem "anuria" i nie w tą stronę zacząłem kombinować
MMader
MMader06.01.2010 19:18
Ehh- zmęczenie.<br />Przeczytałem "dysuria" pomyślałem "anuria" i nie w tą stronę zacząłem kombinować
Borys
Borys06.01.2010 20:41
Jak mu idzie z cukrzycą? Jakie poziomy cukrów miał przez 7 lat(krótkie streszczenie)? Czy bierze leki regularnie i jakie?
Borys
Borys06.01.2010 20:41
Jak mu idzie z cukrzycą? Jakie poziomy cukrów miał przez 7 lat(krótkie streszczenie)? Czy bierze leki regularnie i jakie?
Mateusz Palczewski
Mateusz Palczewski06.01.2010 21:00
1. Obecnie 130/80, nie notował nigdy znaczących odchyleń.<br />2. Nie ma objawów ostrego brzucha.<br />3. WBC 21 000 (75% neutrofili), crp 12, elektrolity w normie, ast i alt również, kreatynina 1.6<br />4. Ultrasonografista nie zauważył nieprawidłowości w USG<br /><br />Borys: obecnie glukoza 380. Pacjent podaje, że "bierze sobie" codziennie aspiryne i od 3 lat stosuje zastrzyki z insuliny.
Mateusz Palczewski
Mateusz Palczewski06.01.2010 21:00
1. Obecnie 130/80, nie notował nigdy znaczących odchyleń. 2. Nie ma objawów ostrego brzucha. 3. WBC 21 000 (75% neutrofili), crp 12, elektrolity w normie, ast i alt również, kreatynina 1.6 4. Ultrasonografista nie zauważył nieprawidłowości w USG Borys: obecnie glukoza 380. Pacjent podaje, że "bierze sobie" codziennie aspiryne i od 3 lat stosuje zastrzyki z insuliny.
stiglar
stiglar06.01.2010 22:23
/wybaczcie moje prostactwo, ale jeszcze wiem bardzo niewiele i nauka sposobu myślenia wydaje mi się ważna,stąd takie opisy/ podsumowując - wiemy, że zapalenie, ale nie jesteśmy pewni gdzie. W zasadzie układ pokarmowy jest ok i USG wykluczyło tętniaka (czy dobrze myślę, po tych wynikach?) Zostaje nam - niezlokalizowany ból brzucha, dysuria z kreatyniną 1.6, hipotonia ortostatyczna, wysoki cukier... zostaje więc chyba układ moczowy. (w sumie wypadałoby chyba zbadać per rectum by upewnić się, że to nic z prostatą.) Czy neuropatia cukrzycowa może spowodować ujemnego goldflama, gdy u normalnego pacjenta byłby dodatni? może jeszcze zapytać jak długo pacjent ma ból, od kiedy ma problemy z mikcją i jak długo narastały. No i oczywiście badanie moczu o ile da się zebrać. Hym... wydaje się ostre pyelonephritis, dobrze kombinuję?
stiglar
stiglar06.01.2010 22:23
/wybaczcie moje prostactwo, ale jeszcze wiem bardzo niewiele i nauka sposobu myślenia wydaje mi się ważna,stąd takie opisy/<br /><br />podsumowując - wiemy, że zapalenie, ale nie jesteśmy pewni gdzie. W zasadzie układ pokarmowy jest ok i USG wykluczyło tętniaka (czy dobrze myślę, po tych wynikach?)<br /><br />Zostaje nam - niezlokalizowany ból brzucha, dysuria z kreatyniną 1.6, hipotonia ortostatyczna, wysoki cukier...<br /><br />zostaje więc chyba układ moczowy. (w sumie wypadałoby chyba zbadać per rectum by upewnić się, że to nic z prostatą.)<br />Czy neuropatia cukrzycowa może spowodować ujemnego goldflama, gdy u normalnego pacjenta byłby dodatni?<br /><br />może jeszcze zapytać jak długo pacjent ma ból, od kiedy ma problemy z mikcją i jak długo narastały.<br />No i oczywiście badanie moczu o ile da się zebrać.<br /><br />Hym... wydaje się ostre pyelonephritis, dobrze kombinuję?
natr.
natr.06.01.2010 22:31
pęcherz neurogenny w przebiegu neuropatii autonomicznej w przebiegu cukrzycy. Wtórne ZUM.
natr.
natr.06.01.2010 22:31
pęcherz neurogenny w przebiegu neuropatii autonomicznej w przebiegu cukrzycy. Wtórne ZUM.
Mateusz Palczewski
Mateusz Palczewski07.01.2010 15:37
Tak stiglar: układ pokarmowy ok (chociaż to raczej podpowiedź z mojej strony bo samym usg bysmy raczej tego nie mogli do końca odrzucic) i USG wykluczyło tętniaka.<br /><br />Prostata nietkliwa, ale powiększona. Ból brzucha ma pewien związek z tym faktem, zaczął narastac 2 tygodnie temu tak samo jak problemy z mikcją.<br /><br />Badanie moczu udało się zrobic i wyniki są w normie. <br /><br />U pacjenta nie występują narazie powikłania w postaci neuropatii cukrzycowej.<br /><br />Nie są to jednostki chorobowe o których piszecie, ale trop już jest. Brakuje jednego roztrzygającego badania.
Mateusz Palczewski
Mateusz Palczewski07.01.2010 15:37
Tak stiglar: układ pokarmowy ok (chociaż to raczej podpowiedź z mojej strony bo samym usg bysmy raczej tego nie mogli do końca odrzucic) i USG wykluczyło tętniaka. Prostata nietkliwa, ale powiększona. Ból brzucha ma pewien związek z tym faktem, zaczął narastac 2 tygodnie temu tak samo jak problemy z mikcją. Badanie moczu udało się zrobic i wyniki są w normie. U pacjenta nie występują narazie powikłania w postaci neuropatii cukrzycowej. Nie są to jednostki chorobowe o których piszecie, ale trop już jest. Brakuje jednego roztrzygającego badania.
xray181507.01.2010 18:06
Ja bym zrobił jeszcze antygen PSA w celu całkowitego zamknięcia tematu prostaty.
xray181507.01.2010 18:06
Ja bym zrobił jeszcze antygen PSA w celu całkowitego zamknięcia tematu prostaty.
Mateusz Palczewski
Mateusz Palczewski07.01.2010 19:39
PSA w normie.
Mateusz Palczewski
Mateusz Palczewski07.01.2010 19:39
PSA w normie.
Borys
Borys07.01.2010 22:28
Ja bym obejrzał krocze i zapytał o partnerki seksualne. Nie sądzę żeby to było to rozstrzygające ale może rozwieje wątpliwości.
Borys
Borys07.01.2010 22:28
Ja bym obejrzał krocze i zapytał o partnerki seksualne. Nie sądzę żeby to było to rozstrzygające ale może rozwieje wątpliwości.
Borys
Borys07.01.2010 23:23
Albo z innej strony, zrobiłbym badanie kolonoskopowe z badaniem histopatologicznym wycinka błony śluzowej. Badanie kału na obecność bakterii i pasożytów. Zapalenie jelita tłumaczy dysurie gdyż jest to narząd sąsiedni oraz bóle brzuch. Dodatkowo częste branie aspiryny powoduje niszczenie błony śluzowej i tą drogą mogły wniknąć np. flora bakteryjna jelita i wywołać obiawy. Może jeszcze badanie cytoskopowe.
Borys
Borys07.01.2010 23:23
Albo z innej strony, zrobiłbym badanie kolonoskopowe z badaniem histopatologicznym wycinka błony śluzowej. Badanie kału na obecność bakterii i pasożytów. Zapalenie jelita tłumaczy dysurie gdyż jest to narząd sąsiedni oraz bóle brzuch. Dodatkowo częste branie aspiryny powoduje niszczenie błony śluzowej i tą drogą mogły wniknąć np. flora bakteryjna jelita i wywołać obiawy. Może jeszcze badanie cytoskopowe.
Mateusz Palczewski
Mateusz Palczewski08.01.2010 09:19
Pacjent jest żonaty od 25 lat i współzyje tylko z żoną, która jest zdrowa. <br />Pamiętajcie, że napisałem o dwóch może mało specyficznych objawach jakimi są tachykardia i hipotonia ortostatyczna. Czy są to objawy znamienite dla patologii jelit? Pomyślcie troche o czymś innym. Przez dwa najbliższe dni pracownia kolonoskopowa jest nieczynna.
Mateusz Palczewski
Mateusz Palczewski08.01.2010 09:19
Pacjent jest żonaty od 25 lat i współzyje tylko z żoną, która jest zdrowa. Pamiętajcie, że napisałem o dwóch może mało specyficznych objawach jakimi są tachykardia i hipotonia ortostatyczna. Czy są to objawy znamienite dla patologii jelit? Pomyślcie troche o czymś innym. Przez dwa najbliższe dni pracownia kolonoskopowa jest nieczynna.
Diaphragma
Diaphragma08.01.2010 16:23
a jak to z trzustką wygląda u pacjenta?
Diaphragma
Diaphragma08.01.2010 16:23
a jak to z trzustką wygląda u pacjenta?
Mateusz Palczewski
Mateusz Palczewski09.01.2010 07:07
Tyle o ile można ją ocenic w USG - w normie.
Mateusz Palczewski
Mateusz Palczewski09.01.2010 07:07
Tyle o ile można ją ocenic w USG - w normie.
Diaphragma
Diaphragma09.01.2010 10:34
z nerkami też wszystko w porządku?
Diaphragma
Diaphragma09.01.2010 10:34
z nerkami też wszystko w porządku?
Diaphragma
Diaphragma09.01.2010 15:55
nasuwa mi sie mysl odmiedniczkowego zapalenia nerek
Diaphragma
Diaphragma09.01.2010 15:55
nasuwa mi sie mysl odmiedniczkowego zapalenia nerek
Mateusz Palczewski
Mateusz Palczewski09.01.2010 17:12
Nie moge Ci odpowiadac na pytania typu "czy z danym narządem wszystko ok?", bo nie tak przeciez w medycynie to działa ;-) Skąd myśl o odmiedniczkowym zapaleniu nerek? Macie juz jeden dobry trop to czemu tego nie ciągnąc?
Mateusz Palczewski
Mateusz Palczewski09.01.2010 17:12
Nie moge Ci odpowiadac na pytania typu "czy z danym narządem wszystko ok?", bo nie tak przeciez w medycynie to działa ;-)<br /><br />Skąd myśl o odmiedniczkowym zapaleniu nerek? Macie juz jeden dobry trop to czemu tego nie ciągnąc?
Diaphragma
Diaphragma09.01.2010 17:48
Myśl o OZN przychodzi mi do głowy bo objawy do tego pasują :-)<br />Drugą moją myślą jest zapalenie stercza :-)
Diaphragma
Diaphragma09.01.2010 17:48
Myśl o OZN przychodzi mi do głowy bo objawy do tego pasują :-) Drugą moją myślą jest zapalenie stercza :-)
Dominik Haus
Dominik Haus09.01.2010 19:00
A ja uważam, że jedno i drugie są prawidłową odpowiedzią i jedno wynika z drugiego. Powiększenie prostaty powoduje ucisk i zwężenie cewki moczowej co jest przyczyną utrudnienia odpływu moczu, a jest to czynnik sprzyjający rozwojowi OZN. Powiększona prostata już została potwierdzona. Poproszę jeszcze cystygrafię w celu potwierdzenia utrudnienia odpływu moczu a po drugie i najważniejsze - coś co nie było zrobione a powinno być zrobione na początku, mianowicie badanie ogólne moczu. Interesuje mnie przede wszystkim leukocyturia ewentualnie bakteriuria.
Dominik Haus
Dominik Haus09.01.2010 19:00
A ja uważam, że jedno i drugie są prawidłową odpowiedzią i jedno wynika z drugiego. Powiększenie prostaty powoduje ucisk i zwężenie cewki moczowej co jest przyczyną utrudnienia odpływu moczu, a jest to czynnik sprzyjający rozwojowi OZN. Powiększona prostata już została potwierdzona. Poproszę jeszcze cystygrafię w celu potwierdzenia utrudnienia odpływu moczu a po drugie i najważniejsze - coś co nie było zrobione a powinno być zrobione na początku, mianowicie badanie ogólne moczu. Interesuje mnie przede wszystkim leukocyturia ewentualnie bakteriuria.
Diaphragma
Diaphragma09.01.2010 19:22
Jeśli jest to dopiero początkowe stadium zapalenia stercza nie musiało dojść jeszcze do ONZ :-). Chociaż :-)
Diaphragma
Diaphragma09.01.2010 19:22
Jeśli jest to dopiero początkowe stadium zapalenia stercza nie musiało dojść jeszcze do ONZ :-). Chociaż :-)
MMader
MMader09.01.2010 22:11
Odmiedniczkowe zapalenie nerek dałoby odchylenia w badaniu ogólnym moczu, a to jest według podanych danych prawidłowe (nie ma ani bakteriurii, ani nabłonków i erytrocytów ponad normę). Myślę, że warto zastanowić się nad urografią, albo cystoskopią jak już ktoś wspomniał. To drugie chyba lepszym jest pomysłem, ze względu na dysurię. W razie czego urolodzy są ws stanie zacewnikować i obejrzeć nawet miedniczki nerkowe, więc możliwości diagnostyczne są. ---- Tachykardia i hipotonia ortostatyczna: możemy mieć hipowolemię ale w wynikach badań nie podano nic co by mogło na to wskazywać ... (a jeśli pominięto to bardzo proszę o to o co zawsze: morfologia z rozmazem, OB, jonogram i podstawowa biochemia: aminotranseferazy, kreatynina etc) Jakie jest ciśnienie tętnicze? Jak narazie nikt o to nie zapytał. Jeśli jest wysokie (a nie ma nadciśnienia w wywiadzie) to bardzo chętnie bym się przyjrzał nadnerczom (TK jamy brzusznej) i oznaczył produkty przemian amin katecholowych w moczu.
MMader
MMader09.01.2010 22:11
Odmiedniczkowe zapalenie nerek dałoby odchylenia w badaniu ogólnym moczu, a to jest według podanych danych prawidłowe (nie ma ani bakteriurii, ani nabłonków i erytrocytów ponad normę).<br /><br />Myślę, że warto zastanowić się nad urografią, albo cystoskopią jak już ktoś wspomniał. To drugie chyba lepszym jest pomysłem, ze względu na dysurię. W razie czego urolodzy są ws stanie zacewnikować i obejrzeć nawet miedniczki nerkowe, więc możliwości diagnostyczne są.<br />----<br /><br />Tachykardia i hipotonia ortostatyczna: możemy mieć hipowolemię ale w wynikach badań nie podano nic co by mogło na to wskazywać ...<br />(a jeśli pominięto to bardzo proszę o to o co zawsze: morfologia z rozmazem, OB, jonogram i podstawowa biochemia: aminotranseferazy, kreatynina etc)<br /><br />Jakie jest ciśnienie tętnicze?<br />Jak narazie nikt o to nie zapytał.<br />Jeśli jest wysokie (a nie ma nadciśnienia w wywiadzie) to bardzo chętnie bym się przyjrzał nadnerczom (TK jamy brzusznej)<br />i oznaczył produkty przemian amin katecholowych w moczu.
Dominik Haus
Dominik Haus10.01.2010 09:37
Diaphragma ale nie koniecznie musi to być zapalenie stercza. Może to być na przykład łagodny przerost prostaty. W sumie gdyby to było zapalenie to prostata byłaby bolesna w badaniu a nie jest więc ja bym obstawiał łagodny przerost i wynikające z tego takie konsekwencje jak napisałem wcześniej.
Dominik Haus
Dominik Haus10.01.2010 09:37
Diaphragma ale nie koniecznie musi to być zapalenie stercza. Może to być na przykład łagodny przerost prostaty. W sumie gdyby to było zapalenie to prostata byłaby bolesna w badaniu a nie jest więc ja bym obstawiał łagodny przerost i wynikające z tego takie konsekwencje jak napisałem wcześniej.
stiglar
stiglar10.01.2010 11:22
a czy OZN (czyli pyelonephritis) objawiający się "bólem brzucha" może nie dać objawu goldflama? (pacjent nie ma neuropatii cukrzycowej) Przeczytajcie posty na górze - wyniki morfologii, badania moczu itd już były i OZN było już odrzucone przez autora.<br /><br />A co do ciśnienia wydaje mi się, że było to pytanie i odpowiedź to 13/80 (czyli domniemam, że autor chciał napisać 130/80). dokładnie:<br />"1. Obecnie 13/80, nie notował nigdy znaczących odchyleń. "<br />(ale post pytający o to chyba został usunięty)<br /><br />Nie mieliśmy tylko cystoskopii i TK
stiglar
stiglar10.01.2010 11:22
a czy OZN (czyli pyelonephritis) objawiający się "bólem brzucha" może nie dać objawu goldflama? (pacjent nie ma neuropatii cukrzycowej) Przeczytajcie posty na górze - wyniki morfologii, badania moczu itd już były i OZN było już odrzucone przez autora. A co do ciśnienia wydaje mi się, że było to pytanie i odpowiedź to 13/80 (czyli domniemam, że autor chciał napisać 130/80). dokładnie: "1. Obecnie 13/80, nie notował nigdy znaczących odchyleń. " (ale post pytający o to chyba został usunięty) Nie mieliśmy tylko cystoskopii i TK
Mateusz Palczewski
Mateusz Palczewski11.01.2010 11:27
Podałem już wcześniej, że mamy do czynienia z powiększeniem prostaty o nieustalonej dotąd etiologii. Dysuria jest jednym z najbardziej znamienitych objawów jej powiększenia, więc dlaczego by na niej się nie skupic? Kreatynina 1.6 u pacjenta słusznej wagi, który np lubi dużo mięsa wcale nie da jakiegoś wybitnie patologicznego GFR. MMader - badania laboratoryjne masz w 5 komentarzu. Pomyślcie też o tym, że pacjent ma utrzymującą się tachykardię - czy ma to jakiś związek z dysuria czy może trzeba tu pomyślec o calkiem dwóch innych skutkach jakie wywołał jeden czynnik sprawczy?
Mateusz Palczewski
Mateusz Palczewski11.01.2010 11:27
Podałem już wcześniej, że mamy do czynienia z powiększeniem prostaty o nieustalonej dotąd etiologii. Dysuria jest jednym z najbardziej znamienitych objawów jej powiększenia, więc dlaczego by na niej się nie skupic? Kreatynina 1.6 u pacjenta słusznej wagi, który np lubi dużo mięsa wcale nie da jakiegoś wybitnie patologicznego GFR.<br /><br />MMader - badania laboratoryjne masz w 5 komentarzu.<br /><br />Pomyślcie też o tym, że pacjent ma utrzymującą się tachykardię - czy ma to jakiś związek z dysuria czy może trzeba tu pomyślec o calkiem dwóch innych skutkach jakie wywołał jeden czynnik sprawczy?
MMader
MMader11.01.2010 15:07
Co z cystoskopią? Obraz kliniczny i objawy pasują do zapalenia stercza (bakteryjne lub niebakteryjne- badanie wydzieliny prostaty). Co zaś się tyczy hipotonii ortostatycznej : czy chory stosuje jakieś spazmolityki lub inne leki stosowane w leczeniu przerostu prostaty?
MMader
MMader11.01.2010 15:07
Co z cystoskopią?<br /><br />Obraz kliniczny i objawy pasują do zapalenia stercza (bakteryjne lub niebakteryjne- badanie wydzieliny prostaty).<br />Co zaś się tyczy hipotonii ortostatycznej : czy chory stosuje jakieś spazmolityki lub inne leki stosowane w leczeniu przerostu prostaty?
Mateusz Palczewski
Mateusz Palczewski11.01.2010 16:24
Cystoskopii nie udało się wykonac z powodu nadmiernego powiększenia prostaty. Badanie wydzieliny prostaty wyklucza zapalenie. Nie leczy się z jej powodu, pojawiła się ostatnio, mniej więcej w tym samym czasie co gorączka.
Mateusz Palczewski
Mateusz Palczewski11.01.2010 16:24
Cystoskopii nie udało się wykonac z powodu nadmiernego powiększenia prostaty.<br /><br />Badanie wydzieliny prostaty wyklucza zapalenie.<br />Nie leczy się z jej powodu, pojawiła się ostatnio, mniej więcej w tym samym czasie co gorączka.
MMader
MMader11.01.2010 18:41
Była jeszcze prośba o TK. <br />To co może łączyć wszystkie podane objawy to npl.
MMader
MMader11.01.2010 18:41
Była jeszcze prośba o TK. To co może łączyć wszystkie podane objawy to npl.
stiglar
stiglar12.01.2010 09:30
chyba tylko to zostaje (no ja nie znam żadnych innych chorób prostaty, ale nie miałem jeszcze urologi) -zapalenie prostaty - wyklucza wynik wydzieliny prostaty -łagodny przerost prostaty - wyklucza czas - na pewno narost zaciskający cewkę w 2 tygodnie to nie jest łagodny przerost, -rak stercza - rośnie zwykle w obwodowych częściach prostaty, więc musi mocno narosnąć by zamknąć cewkę. Ale może rosnąć szybko, co pasuje do objawów pacjenta. Tylko to (-) PSA, ale to w sumie może być ujemne nawet w zaawansowanych rakach (rzadko to rzadko ale bywa). więc pozostaje biopsja, najlepiej wielopunktowa. /Możecie mi powiedzieć gdzie szukać powiązania hipotonii ortostatycznej z nowotworem? tzn gdzie znajdę opis mechanizmu?
stiglar
stiglar12.01.2010 09:30
chyba tylko to zostaje (no ja nie znam żadnych innych chorób prostaty, ale nie miałem jeszcze urologi)<br />-zapalenie prostaty - wyklucza wynik wydzieliny prostaty<br />-łagodny przerost prostaty - wyklucza czas - na pewno narost zaciskający cewkę w 2 tygodnie to nie jest łagodny przerost,<br />-rak stercza - rośnie zwykle w obwodowych częściach prostaty, więc musi mocno narosnąć by zamknąć cewkę. Ale może rosnąć szybko, co pasuje do objawów pacjenta. Tylko to (-) PSA, ale to w sumie może być ujemne nawet w zaawansowanych rakach (rzadko to rzadko ale bywa).<br /><br />więc pozostaje biopsja, najlepiej wielopunktowa.<br /><br />/Możecie mi powiedzieć gdzie szukać powiązania hipotonii ortostatycznej z nowotworem? tzn gdzie znajdę opis mechanizmu?
Mateusz Palczewski
Mateusz Palczewski12.01.2010 09:40
W TK w obrębie prostaty odgraniczony twór o średnicy 3,5 cm o jednorodnej echogenności.
Mateusz Palczewski
Mateusz Palczewski12.01.2010 09:40
W TK w obrębie prostaty odgraniczony twór o średnicy 3,5 cm o jednorodnej echogenności.
MMader
MMader12.01.2010 21:59
Biopsja zmiany i hist-pat. Trochę to dziwne, że przy USG przeoczono zmianę o średnicy 3,5cm.... -----> "Możecie mi powiedzieć gdzie szukać powiązania hipotonii ortostatycznej z nowotworem? tzn gdzie znajdę opis mechanizmu? " Niektóre guzy hormonalnie czynne. Phaeochromocytoma. Pozanadnerczowa lokalizacja phaeochromocytoma (meta lub zmiana pierwotna- nie jest to częsta lokalizacja, ale są opisy takich przypadków). W objawach guza chromochłonnego jest tachykardia i hipotonia ortostatyczna. Tutaj chory nie podaje nadciśnienia, ale 1. może być ono napadowe z prawidłowymi wartościami ciśnienia pomiędzy napadami 2. niektóre guzy chromochłonne (szczególnie złośliwe) produkują prekursory katecholamin, które mają działanie wazodilatacyjne. W zasadzie powyższy pomysł pasuje do objawów jakie chory prezentuje, ale to jest dość śmiałe przypuszczenie i nie jest to coś o czym myślałbym na pierwszym miejscu... Zobaczymy co pokaże biopsja...
MMader
MMader12.01.2010 21:59
Biopsja zmiany i hist-pat.<br />Trochę to dziwne, że przy USG przeoczono zmianę o średnicy 3,5cm.... <br /><br /><br />-----> "Możecie mi powiedzieć gdzie szukać powiązania hipotonii ortostatycznej z nowotworem? tzn gdzie znajdę opis mechanizmu? "<br /><br />Niektóre guzy hormonalnie czynne. Phaeochromocytoma.<br /><br />Pozanadnerczowa lokalizacja phaeochromocytoma (meta lub zmiana pierwotna- nie jest to częsta lokalizacja, ale są opisy takich przypadków).<br /> W objawach guza chromochłonnego jest tachykardia i hipotonia ortostatyczna. Tutaj chory nie podaje nadciśnienia, ale 1. może być ono napadowe z prawidłowymi wartościami ciśnienia pomiędzy napadami 2. niektóre guzy chromochłonne (szczególnie złośliwe) produkują prekursory katecholamin, które mają działanie wazodilatacyjne.<br /><br />W zasadzie powyższy pomysł pasuje do objawów jakie chory prezentuje, ale to jest dość śmiałe przypuszczenie i nie jest to coś o czym myślałbym na pierwszym miejscu...<br /><br /><br /> Zobaczymy co pokaże biopsja...
Mateusz Palczewski
Mateusz Palczewski13.01.2010 13:59
Biopsja nie jest konieczna ponieważ obraz jest dość jednoznaczny - czym moze byc ta zmiana, ze radiolog potrafi praktycznie bez biopsji postawić diagnozę? (Szczerze przyznam nie wiem jakie jest postepowanie przy czyms takim, ale sam ogladalem takie zmiany w innych narządach i wydaje mi sie, ze mozna bez problemu powiedzieć, że jest to...?:-) ) Co do USG - z tego co widzialem do tej pory to prostaty ze wzgledu na swoje umiejscowienie nie da sie jakos dobrze zobaczyc przy pomocy tego badania. A dalej nie zważając już na metody... co to może być za zmiana? Jak można ją połączyć z gorączką i objawami z ukladu sercowo-naczyniowego? Nie ukrywam, jest to dość rzadki przypadek, ale niewątpliwie rzeczywisty.
Mateusz Palczewski
Mateusz Palczewski13.01.2010 13:59
Biopsja nie jest konieczna ponieważ obraz jest dość jednoznaczny - czym moze byc ta zmiana, ze radiolog potrafi praktycznie bez biopsji postawić diagnozę? (Szczerze przyznam nie wiem jakie jest postepowanie przy czyms takim, ale sam ogladalem takie zmiany w innych narządach i wydaje mi sie, ze mozna bez problemu powiedzieć, że jest to...?:-) )<br /><br />Co do USG - z tego co widzialem do tej pory to prostaty ze wzgledu na swoje umiejscowienie nie da sie jakos dobrze zobaczyc przy pomocy tego badania.<br /><br />A dalej nie zważając już na metody... co to może być za zmiana? Jak można ją połączyć z gorączką i objawami z ukladu sercowo-naczyniowego? Nie ukrywam, jest to dość rzadki przypadek, ale niewątpliwie rzeczywisty.
aktorka
aktorka13.01.2010 16:53
Nie padla jeszcze taka propozycja - ropien stercza. Do rozpoznania nie potrzebna jest biopsja, moze wysapic w innych narzadach.<br />Dyzuria, zle samopoczucie, dreszcze i goraczka pasuja. Nieznaczna tachy tez. No i morfo tez pasuje
aktorka
aktorka13.01.2010 16:53
Nie padla jeszcze taka propozycja - ropien stercza. Do rozpoznania nie potrzebna jest biopsja, moze wysapic w innych narzadach. Dyzuria, zle samopoczucie, dreszcze i goraczka pasuja. Nieznaczna tachy tez. No i morfo tez pasuje
MMader
MMader13.01.2010 20:53
ropień poprzedzony by był ostrym zapaleniem- było by dużo bólu nie tylko podczas mikcji, a teraz prostata raczej byłaby tkliwa.
MMader
MMader13.01.2010 20:53
ropień poprzedzony by był ostrym zapaleniem- było by dużo bólu nie tylko podczas mikcji, a teraz prostata raczej byłaby tkliwa.
aktorka
aktorka13.01.2010 21:26
niekoniecznie. bol podczas badania per rectum wystepuje u 20% pacjentow wiec kto wie.. najlepiej zrobic TK, skoro usg nie uwidoczni dobrze<br />skoro wykluczylismy nowotwor, zum, zapalenie to co innego jeszcze zostalo? az mnie ciekawosc zzera poprostu<br /><br />Tylko ta hipotonia mi jakos nie lezy :/
aktorka
aktorka13.01.2010 21:26
niekoniecznie. bol podczas badania per rectum wystepuje u 20% pacjentow wiec kto wie.. najlepiej zrobic TK, skoro usg nie uwidoczni dobrze skoro wykluczylismy nowotwor, zum, zapalenie to co innego jeszcze zostalo? az mnie ciekawosc zzera poprostu Tylko ta hipotonia mi jakos nie lezy :/
Mateusz Palczewski
Mateusz Palczewski14.01.2010 16:58
Tak, mamy do czynienia z ropniem prostaty - brawo aktorka. Faktycznie ból jest charakterystyczny dla ropni, ale w tym przypadku chory nie zgłosił dolegliwości podczas badania.<br /><br />Aby dokończyc rozwiązywanie przypadku należy zastanowic sie nad przyczynami ropnia prostaty i wykonaniem jeszcze przynajmniej jednego badania (podpowiem już, ze chodzi o badanie krwi)
Mateusz Palczewski
Mateusz Palczewski14.01.2010 16:58
Tak, mamy do czynienia z ropniem prostaty - brawo aktorka. Faktycznie ból jest charakterystyczny dla ropni, ale w tym przypadku chory nie zgłosił dolegliwości podczas badania. Aby dokończyc rozwiązywanie przypadku należy zastanowic sie nad przyczynami ropnia prostaty i wykonaniem jeszcze przynajmniej jednego badania (podpowiem już, ze chodzi o badanie krwi)
MMader
MMader14.01.2010 21:59
a co z tą hipotonią?
MMader
MMader14.01.2010 21:59
a co z tą hipotonią?
Mateusz Palczewski
Mateusz Palczewski15.01.2010 08:56
Tak jak napisałem powyżej - aby dokończyc przypadek nalezy zastanowic się nad przyczyną powstania takiego ropnia i spróbowac jakos to wszystko powiązac.
Mateusz Palczewski
Mateusz Palczewski15.01.2010 08:56
Tak jak napisałem powyżej - aby dokończyc przypadek nalezy zastanowic się nad przyczyną powstania takiego ropnia i spróbowac jakos to wszystko powiązac.
mouse
mouse15.01.2010 19:30
sugerowałabym posiew krwi i ekg
mouse
mouse15.01.2010 19:30
sugerowałabym posiew krwi i ekg
Mateusz Palczewski
Mateusz Palczewski15.01.2010 21:31
Brawo - w posiewie krwi Gronkowiec złocisty metycylino-wrażliwy (MSSA). W ekg jedynie tachykardia.<br /><br />Czy to nasuwa Wam kolejne podejrzenia?
Mateusz Palczewski
Mateusz Palczewski15.01.2010 21:31
Brawo - w posiewie krwi Gronkowiec złocisty metycylino-wrażliwy (MSSA). W ekg jedynie tachykardia. Czy to nasuwa Wam kolejne podejrzenia?
MMader
MMader17.01.2010 10:30
posocznica i być może początek wstrząsu septycznego
MMader
MMader17.01.2010 10:30
posocznica i być może początek wstrząsu septycznego
Mateusz Palczewski
Mateusz Palczewski18.01.2010 11:16
Ciśnienie cały czas bez zmian, stan się nie pogarsza - nie ma tu sepsy. Jakie patologie może powodować gronkowiec złocisty będący we krwi? Jakie badanie potrzebujemy?
Mateusz Palczewski
Mateusz Palczewski18.01.2010 11:16
Ciśnienie cały czas bez zmian, stan się nie pogarsza - nie ma tu sepsy. Jakie patologie może powodować gronkowiec złocisty będący we krwi? Jakie badanie potrzebujemy?
mouse
mouse18.01.2010 21:21
IZW, zróbmy echo
mouse
mouse18.01.2010 21:21
IZW, zróbmy echo
MMader
MMader18.01.2010 22:35
IZW i echo serca do świetny pomysł. Wręcz głupio mi że o tym nie pomyślałem :-) Jeśli chodzi o endocardit :wydaje mi się, że takie objawy jak tachykardia (zatokowa? jak wygląda EKG?) i hipotonia ortostatyczna nie należą do głównych objawów - mogłyby się pojawić np. w przypadku ropnia okołozastawkowego z.mitralnej. Doświadczenia wielkiego nie mam, ale na moje oko taki chory byłby w cieżkim stanie i raczej nie zgłosiłby się do lekarza z powodu dysurii. Przychodzi mi na myśl jeszcze zapalenie miesnia sercowego, albo płyn w osierdziu.
MMader
MMader18.01.2010 22:35
IZW i echo serca do świetny pomysł.<br />Wręcz głupio mi że o tym nie pomyślałem :-)<br /><br />Jeśli chodzi o endocardit :wydaje mi się, że takie objawy jak tachykardia (zatokowa? jak wygląda EKG?) i hipotonia ortostatyczna nie należą do głównych objawów - mogłyby się pojawić np. w przypadku ropnia okołozastawkowego z.mitralnej.<br /> Doświadczenia wielkiego nie mam, ale na moje oko taki chory byłby w cieżkim stanie i raczej nie zgłosiłby się do lekarza z powodu dysurii.<br />Przychodzi mi na myśl jeszcze zapalenie miesnia sercowego, albo płyn w osierdziu.
Mateusz Palczewski
Mateusz Palczewski19.01.2010 08:26
Podczas echa serca wykazano wegetacje na zastawce mitralnej - nie zauważono żadnej znaczącej niedomykalności. MMader: zglaszal rowniez goraczke, dreszcze i ogolnie zle samopoczucie. Jak widac zmiany nie byly az na tyle powazne aby dawac ciezsze objawy. Brawo mouse :-)
Mateusz Palczewski
Mateusz Palczewski19.01.2010 08:26
Podczas echa serca wykazano wegetacje na zastawce mitralnej - nie zauważono żadnej znaczącej niedomykalności.<br /><br />MMader: zglaszal rowniez goraczke, dreszcze i ogolnie zle samopoczucie. Jak widac zmiany nie byly az na tyle powazne aby dawac ciezsze objawy.<br /><br />Brawo mouse :-)
mouse
mouse19.01.2010 17:38
niestety izw zazwyczaj nie daje spektakularnych objawów
mouse
mouse19.01.2010 17:38
niestety izw zazwyczaj nie daje spektakularnych objawów
MMader
MMader19.01.2010 19:15
Zazwyczaj nie-przynajmniej na zastawce biologicznej, ale chodzi o to, że hipotonia ortostatyczna nie bardzo pasuje do objawów. Jaki jest mechanizm?
MMader
MMader19.01.2010 19:15
Zazwyczaj nie-przynajmniej na zastawce biologicznej, ale chodzi o to, że hipotonia ortostatyczna nie bardzo pasuje do objawów. Jaki jest mechanizm?
kringer
kringer11.02.2010 10:23
ja bym podał płyny zeby go nawodnić... gorączka, glikemia na takim poziomie - mozna sądzić ze jest odwodniony, stad brak moczu... nie wiem czy bede zrozumialy i czy sie nei myle ale: chec oddawania moczu spowodowana jest poziomem glukozy a mala ilość spowodowana odwodnieniem...<br />tachykardia również spowodowana odwodnieniem i gorączką. <br /><br />Zapalenie pecherza moczowego!!!
kringer
kringer11.02.2010 10:23
ja bym podał płyny zeby go nawodnić... gorączka, glikemia na takim poziomie - mozna sądzić ze jest odwodniony, stad brak moczu... nie wiem czy bede zrozumialy i czy sie nei myle ale: chec oddawania moczu spowodowana jest poziomem glukozy a mala ilość spowodowana odwodnieniem... tachykardia również spowodowana odwodnieniem i gorączką. Zapalenie pecherza moczowego!!!
Mateusz Palczewski
Mateusz Palczewski11.02.2010 14:28
Hej Kringer,<br /><br />a diagnozę z powyższych komentarzy odrzucasz?;-)<br /><br />pozdrawiam
Mateusz Palczewski
Mateusz Palczewski11.02.2010 14:28
Hej Kringer, a diagnozę z powyższych komentarzy odrzucasz?;-) pozdrawiam
kringer
kringer11.02.2010 15:31
troche nie doczytalem chyba... czyli zapalenie wsierdzia...infekcyjne wybacz nowy jestem :]
kringer
kringer11.02.2010 15:31
troche nie doczytalem chyba...<br />czyli zapalenie wsierdzia...infekcyjne<br />wybacz nowy jestem :]