from dentistry1219Resolved

Fainting

Author: Kaamil

3 questionsMediumCreated: 16 Mar 2026

Case description

Opis przypadku : 25-letni dotychczas zdrowy mężczyzna został przywieziony do SOR z powodu zasłabnięcia z utratą przytomności. Doszło do niego rano, w pracy podczas siedzenia przed komputerem. Chory neguje jakiekolwiek objawy prodromalne. Podobne omdlenia występowały kilkukrotnie, nie był dotychczas z tego powodu hospitalizowany. 5 dni temu wrócił do pracy po zwolnieniu lekarskim, na którym przebywał z powodu grypy. W badaniu przedmiotowym: stan ogólny dobry, pacjent z prawidłowym kontaktem, przytomny, RR 100/60 mmHg, czynność serca miarowaok. 60/min, saO2 100%, bez innych nieprawidłowości. Wykonano zapis EKG (25 mm/s):

Questions

  1. Jakie jest rozpoznanie wstępne?
  2. O co należy uzupełnić wywiady?
  3. Jak ukierunkować dalszą diagnostykę i leczenie?
Formulate your answer

Submitted answers (22)

Maciek_21
Maciek_2125.10.2014 07:24
1. Jedną z najczęstszych arytmii u młodych ludzi jest częstoskurcz nadkomorowy, mogą mu towarzyszyć omdlenia i zawroty głowy. Można poszukiwać innych przyczyn jak np. omdlenie wazowagalne, blok odnogi pęczka Hisa (chociaż raczej spodziewałbym się wolniejszej akcji serca) 2. Zapytac, czy podobne dolegliwości występowały w rodzinie. Zapytać czy sam pacjent te omdlenie wiąże z konkretną sytuacją.
Maciek_21
Maciek_2125.10.2014 07:24
1. Jedną z najczęstszych arytmii u młodych ludzi jest częstoskurcz nadkomorowy, mogą mu towarzyszyć omdlenia i zawroty głowy. Można poszukiwać innych przyczyn jak np. omdlenie wazowagalne, blok odnogi pęczka Hisa (chociaż raczej spodziewałbym się wolniejszej akcji serca)<br />2. Zapytac, czy podobne dolegliwości występowały w rodzinie. Zapytać czy sam pacjent te omdlenie wiąże z konkretną sytuacją.
Kaamil25.10.2014 12:16
Czy w EKG widzisz SVT?<br />W rodzinie bywały omdlenia u matki, nie żyje od wielu lat (śmierć w wypadku samochodowym).<br />Omdlenia pojawiają się w różnych sytuacjach (praca przy komputerze, kiedyś po wysiłku, podczas jazdy na rowerze).<br />Inne pytania, pomysły?
Kaamil25.10.2014 12:16
Czy w EKG widzisz SVT? W rodzinie bywały omdlenia u matki, nie żyje od wielu lat (śmierć w wypadku samochodowym). Omdlenia pojawiają się w różnych sytuacjach (praca przy komputerze, kiedyś po wysiłku, podczas jazdy na rowerze). Inne pytania, pomysły?
Incognito
Incognito25.10.2014 15:30
Może to był epizod MAS? Należy dopytać świadków ile trwała utrata świadomości i czy wystąpiły drgawki?
Incognito
Incognito25.10.2014 15:30
Może to był epizod MAS? Należy dopytać świadków ile trwała utrata świadomości i czy wystąpiły drgawki?
KubaRat
KubaRat25.10.2014 17:56
Czy pacjent odczuwa jakieś dolegliwości bólowe? (ból w klatce?) Jak leczył tą infekcje, czy jej objawy ustąpiły?<br />Temperatura?<br />Z badań - morfologia,jonogram, kreatynina, glukoza, troponina, CRP.<br />Rozp. wstępne - miocarditis?
KubaRat
KubaRat25.10.2014 17:56
Czy pacjent odczuwa jakieś dolegliwości bólowe? (ból w klatce?) Jak leczył tą infekcje, czy jej objawy ustąpiły? Temperatura? Z badań - morfologia,jonogram, kreatynina, glukoza, troponina, CRP. Rozp. wstępne - miocarditis?
mducek25.10.2014 19:38
ja bym stawiał na zespół wczesnej repolaryzacji - charakterystyczna zmiana ST-T w V2.<br />No i jeszcze mała fala delta V2, V3 - może to WPW. Ciężko stwierdzić, bo nie można tego EKG powiększyć ani pomierzyć na spokojnie.<br /><br />Ja bym takiego pacjenta skierował do elektrofizjologa. Po drodze zrobił Holtera EKG.<br /><br />Na SOR doraźnie poobserwował po monitorem. Naciskałbym na konsultację kardiologa. Jak by się kardiolog odpisał to dla świętego spokoju przyjąłbym pacjenta na internę.<br /><br />Bez wątpienia wywiad rodzinny jest obciążony - może to być jakaś dziedziczna kanałopatia.
mducek25.10.2014 19:38
ja bym stawiał na zespół wczesnej repolaryzacji - charakterystyczna zmiana ST-T w V2. No i jeszcze mała fala delta V2, V3 - może to WPW. Ciężko stwierdzić, bo nie można tego EKG powiększyć ani pomierzyć na spokojnie. Ja bym takiego pacjenta skierował do elektrofizjologa. Po drodze zrobił Holtera EKG. Na SOR doraźnie poobserwował po monitorem. Naciskałbym na konsultację kardiologa. Jak by się kardiolog odpisał to dla świętego spokoju przyjąłbym pacjenta na internę. Bez wątpienia wywiad rodzinny jest obciążony - może to być jakaś dziedziczna kanałopatia.
Maciek_21
Maciek_2126.10.2014 10:19
W EKG nie widać częstoskurczu, ale jest on na ogół krótkotrwały i za kilka czy kilkanaście minut wykonane EKG rzadko może go uchwycić - ostatnio do przychodni, gdzie się doszkalam przyszedł taki pacjent - miał on bardzo podobny wywiad jak w tym quizie, częstoskurcz wychwycony dopiero po którymś z kolei napadzie. Też były omdlenia. Częstoskurcz nadkomorowy często występuje u osób młodych i często po infekcjach, stąd to zaproponowałem. Oczywiście zgadzam się ze wszystkimi innymi propozycjami zaproponowanymi przez innych użytkowników oraz propozycją badań i konsultacji. Zwłaszcza niepokoi ten wywiad rodzinny - może to być jakaś wrodzona kanałopatia, jak już mducek zasugerował.
Maciek_21
Maciek_2126.10.2014 10:19
W EKG nie widać częstoskurczu, ale jest on na ogół krótkotrwały i za kilka czy kilkanaście minut wykonane EKG rzadko może go uchwycić - ostatnio do przychodni, gdzie się doszkalam przyszedł taki pacjent - miał on bardzo podobny wywiad jak w tym quizie, częstoskurcz wychwycony dopiero po którymś z kolei napadzie. Też były omdlenia. Częstoskurcz nadkomorowy często występuje u osób młodych i często po infekcjach, stąd to zaproponowałem. Oczywiście zgadzam się ze wszystkimi innymi propozycjami zaproponowanymi przez innych użytkowników oraz propozycją badań i konsultacji. Zwłaszcza niepokoi ten wywiad rodzinny - może to być jakaś wrodzona kanałopatia, jak już mducek zasugerował.
Kaamil26.10.2014 12:43
[quote name="Incognito"]Może to był epizod MAS? Należy dopytać świadków ile trwała utrata świadomości i czy wystąpiły drgawki?[/quote]<br />Nie było świadków, chory neguje drgawki, przytomność stracił na kilka sekund, osunął się jedynie z fotela, bez urazu żadnego, nie było objawów prodromalnych, o które należałoby uzupełnic wywiady - neguje obecnie kołatania serca, bóle w klp, zaburzenia widzenia, słuchu, bóle i zawroty głowy. Zdarzało się uprzednio, że kołatania serca występowały przed epizodem omdlenia.[quote name="KubaRat"]Czy pacjent odczuwa jakieś dolegliwości bólowe? (ból w klatce?) Jak leczył tą infekcje, czy jej objawy ustąpiły?<br />Temperatura?<br />Z badań - morfologia,jonogram, kreatynina, glukoza, troponina, CRP.<br />Rozp. wstępne - miocarditis?[/quote]<br />Infekcję leczył objawowo (NLPZ), leżał w łóżku, obecnie bez objawów infekcji górnych dróg oddechowych.<br />Czy dalej są wskazania do badań lab? Myśl o myocarditis nie mniej bardzo dobra, ale czy to rozpoznanie wydaje się tu faktycznie prawdopodobne?[quote name="mducek"]ja bym stawiał na zespół wczesnej repolaryzacji - charakterystyczna zmiana ST-T w V2.<br />No i jeszcze mała fala delta V2, V3 - może to WPW. Ciężko stwierdzić, bo nie można tego EKG powiększyć ani pomierzyć na spokojnie.<br /><br />Ja bym takiego pacjenta skierował do elektrofizjologa. Po drodze zrobił Holtera EKG.<br /><br />Na SOR doraźnie poobserwował po monitorem. Naciskałbym na konsultację kardiologa. Jak by się kardiolog odpisał to dla świętego spokoju przyjąłbym pacjenta na internę.<br /><br />Bez wątpienia wywiad rodzinny jest obciążony - może to być jakaś dziedziczna kanałopatia.[/quote]<br /><br />EKG jest realne, da rade ocenić co trzeba w takim powiększeniu jak tu. Kto prawidłowo zinterpretuje? To kluczowe badanie.<br />Nie ma w szpitalu kardiologa, więc konsultacji nie będzie, Należy się hospitalizacja czy nie?<br /><br />Pacjent podłączony do monitora, dostał 500ml PWE+2,0 MgSO4 i.v., czuje się dobrze, chce iść do domu. Co dalej>
Kaamil26.10.2014 12:43
[quote name="Incognito"]Może to był epizod MAS? Należy dopytać świadków ile trwała utrata świadomości i czy wystąpiły drgawki?[/quote] Nie było świadków, chory neguje drgawki, przytomność stracił na kilka sekund, osunął się jedynie z fotela, bez urazu żadnego, nie było objawów prodromalnych, o które należałoby uzupełnic wywiady - neguje obecnie kołatania serca, bóle w klp, zaburzenia widzenia, słuchu, bóle i zawroty głowy. Zdarzało się uprzednio, że kołatania serca występowały przed epizodem omdlenia.[quote name="KubaRat"]Czy pacjent odczuwa jakieś dolegliwości bólowe? (ból w klatce?) Jak leczył tą infekcje, czy jej objawy ustąpiły? Temperatura? Z badań - morfologia,jonogram, kreatynina, glukoza, troponina, CRP. Rozp. wstępne - miocarditis?[/quote] Infekcję leczył objawowo (NLPZ), leżał w łóżku, obecnie bez objawów infekcji górnych dróg oddechowych. Czy dalej są wskazania do badań lab? Myśl o myocarditis nie mniej bardzo dobra, ale czy to rozpoznanie wydaje się tu faktycznie prawdopodobne?[quote name="mducek"]ja bym stawiał na zespół wczesnej repolaryzacji - charakterystyczna zmiana ST-T w V2. No i jeszcze mała fala delta V2, V3 - może to WPW. Ciężko stwierdzić, bo nie można tego EKG powiększyć ani pomierzyć na spokojnie. Ja bym takiego pacjenta skierował do elektrofizjologa. Po drodze zrobił Holtera EKG. Na SOR doraźnie poobserwował po monitorem. Naciskałbym na konsultację kardiologa. Jak by się kardiolog odpisał to dla świętego spokoju przyjąłbym pacjenta na internę. Bez wątpienia wywiad rodzinny jest obciążony - może to być jakaś dziedziczna kanałopatia.[/quote] EKG jest realne, da rade ocenić co trzeba w takim powiększeniu jak tu. Kto prawidłowo zinterpretuje? To kluczowe badanie. Nie ma w szpitalu kardiologa, więc konsultacji nie będzie, Należy się hospitalizacja czy nie? Pacjent podłączony do monitora, dostał 500ml PWE+2,0 MgSO4 i.v., czuje się dobrze, chce iść do domu. Co dalej>
przestrzal
przestrzal26.10.2014 20:14
Może zespół Brugadów. Uniesienia punktu J razem z ST w odprowadzeniach V1-V3, omdlenia z powodu VT ustępującego samoistnie. Wywiad rodzinny też może wskazywać na takie rozpoznanie.
przestrzal
przestrzal26.10.2014 20:14
Może zespół Brugadów. Uniesienia punktu J razem z ST w odprowadzeniach V1-V3, omdlenia z powodu VT ustępującego samoistnie. Wywiad rodzinny też może wskazywać na takie rozpoznanie.
Kaamil27.10.2014 19:56
no dobrze - czy tylko takie cechy ma ten zespół? a jakie są zmiany w EKG w miocardicie? Co dalej z chorym? hospitalizować? robić jakieś badania dgn w SOR czy potem?
Kaamil27.10.2014 19:56
no dobrze - czy tylko takie cechy ma ten zespół? a jakie są zmiany w EKG w miocardicie? Co dalej z chorym? hospitalizować? robić jakieś badania dgn w SOR czy potem?
weronika00017
weronika0001728.10.2014 19:15
W miocardicie częste są zmiany odcinka ST i załamka T w wielu odprowadzeniach, arytmie nadkomorowe i komorowe, zaburzenia przewodzenia AV i śródkomorowego. Warto byłoby skierować pacjenta na oddział kardiologii, gdyż jeśli to zespół Brugadów, na co wskazuje wiek, płeć i wywiad rodzinny pacjenta oraz epizody omdleń bez bólu w klatce i duszności, to istnieje ryzyko nagłego zgonu w razie przekształcenia się VT w VF. zwłaszcza w nocy. Na oddziale by wykluczyć ZMS należy zlecić badania podstawowe, OB, (w razie nagłego pogorszenia troponiny), EKG, echokardiografię.
weronika00017
weronika0001728.10.2014 19:15
W miocardicie częste są zmiany odcinka ST i załamka T w wielu odprowadzeniach, arytmie nadkomorowe i komorowe, zaburzenia przewodzenia AV i śródkomorowego. <br />Warto byłoby skierować pacjenta na oddział kardiologii, gdyż jeśli to zespół Brugadów, na co wskazuje wiek, płeć i wywiad rodzinny pacjenta oraz epizody omdleń bez bólu w klatce i duszności, to istnieje ryzyko nagłego zgonu w razie przekształcenia się VT w VF. zwłaszcza w nocy. <br />Na oddziale by wykluczyć ZMS należy zlecić badania podstawowe, OB, (w razie nagłego pogorszenia troponiny), EKG, echokardiografię.
Kaamil28.10.2014 20:15
Przypadek uznam za rozwiązany. Jest to rzeczywiście zespół Brugadów.<br /><br />Kilka słów komentarza.<br />Jest to rzeczywiste EKG pacjenta, który trafił mi się podczas dyżuru w SOR w czasie stażu. EKG jest piękne - niezupełny RBBB + uniesienia ST w V1-V3 są typową cechą zespołu Brugady (tu typ 2) -to EKG warto zapamiętać, bo chłopak ten przewijał się przez wielu lekarzy, nie miał żadnej sensownej diagnostyki, a mógł mieć NZK w każdym momencie. <br />Pacjent otrzymał płyny jak wyżej, zlecono badania dodatkowe z racji na wywiad grypowy - morfologia, CRP, OB, CK-MB, AspAT, AlAT, Troponina, kreatynina - badania w normie. Skierowano do innego szpitala do Kliniki Kardiologii celem wszczepienia ICD. Gdy mimo wszczepienia ICD będą nawracać epizody omdleń, kołatań serca itd. to dołącza się najczesciej Propafenon (u osób bez strukturalnej choroby serca).<br />gratuluje szybkiego rozpoznania i pozdrawiam.
Kaamil28.10.2014 20:15
Przypadek uznam za rozwiązany. Jest to rzeczywiście zespół Brugadów. Kilka słów komentarza. Jest to rzeczywiste EKG pacjenta, który trafił mi się podczas dyżuru w SOR w czasie stażu. EKG jest piękne - niezupełny RBBB + uniesienia ST w V1-V3 są typową cechą zespołu Brugady (tu typ 2) -to EKG warto zapamiętać, bo chłopak ten przewijał się przez wielu lekarzy, nie miał żadnej sensownej diagnostyki, a mógł mieć NZK w każdym momencie. Pacjent otrzymał płyny jak wyżej, zlecono badania dodatkowe z racji na wywiad grypowy - morfologia, CRP, OB, CK-MB, AspAT, AlAT, Troponina, kreatynina - badania w normie. Skierowano do innego szpitala do Kliniki Kardiologii celem wszczepienia ICD. Gdy mimo wszczepienia ICD będą nawracać epizody omdleń, kołatań serca itd. to dołącza się najczesciej Propafenon (u osób bez strukturalnej choroby serca). gratuluje szybkiego rozpoznania i pozdrawiam.