from surgery17471

Drunk with head injury ... common reality

Author: Mateusz Stolarz

2 questionsMediumCreated: 16 Mar 2026
uraz głowyRTGTKpijanystan upojenia

Case description

Opis przypadku: Na Izbę Przyjęć szpitala miejskiego zostaje przywieziony przez zespół ratownictwa medycznego pijany mężczyzna który przewrócił się pod wpływem alkoholu. Rana tłuczona okolicy potylicznej. Przy przyjęciu z relacji ratowników: kontakt utrudniony z uwagi na alkohol, nie wiadomo czy utracił przytomność, neguje utratę przytomności, neguje operacje ale na brzuchu widoczna blizna po laparotomii. Ciśnienie 160/86, tętno78/min.

Questions

  1. Jakie powinno być dalsze postępowanie?
  2. Jakie badania wykonać? Dodatkowe informacje: W Szpitalu dostęp jest do USG, RTG, TK, konsultacji internistycznej, neurologicznej i chirurgicznej.
Formulate your answer

Submitted answers (22)

Sarenka05.04.2017 19:03
<p>Uraz głowy powinien wylądować w TK. <br/>Jak wygląda potylica w badaniu przedmiotowym? Czy jest rana? Krwawienie? Jeśli tak to trzeba będzie oczyścić i zaopatrzyć chirurgicznie. <br/>GCS? Źrenice? Oddech?<br/>Czy w badaniu przedmiotowym coś innego rzuca się w oczy? Czy widać ewentualnie inne uszkodzenia ciała/złamania?<br/>Czy pacjent jest na tyle w kontakcie, żeby poszerzać wywiad (nie wiemy, czy alkohol na pewno był przyczyną przewrócenia się, chociaż to jest najbardziej prawdopodobny scenariusz)? <br/>Może wykonać USG j. brzusznej - w końcu upadek to upadek, nie wiadomo, jak wyglądały okoliczności.</p>
Sarenka05.04.2017 19:03
Uraz głowy powinien wylądować w TK. Jak wygląda potylica w badaniu przedmiotowym? Czy jest rana? Krwawienie? Jeśli tak to trzeba będzie oczyścić i zaopatrzyć chirurgicznie. GCS? Źrenice? Oddech? Czy w badaniu przedmiotowym coś innego rzuca się w oczy? Czy widać ewentualnie inne uszkodzenia ciała/złamania? Czy pacjent jest na tyle w kontakcie, żeby poszerzać wywiad (nie wiemy, czy alkohol na pewno był przyczyną przewrócenia się, chociaż to jest najbardziej prawdopodobny scenariusz)? Może wykonać USG j. brzusznej - w końcu upadek to upadek, nie wiadomo, jak wyglądały okoliczności.
kasgoz
kasgoz05.04.2017 19:05
j/w tylko do TK głowy ja bym dodała kręgosłup szyjny. Jeśli brak możliwości uzyskania wiarygodnego wywiadu + np duszność, ściszenie szmeru, ból brzucha - poszerzamy TK w dół.
kasgoz
kasgoz05.04.2017 19:05
<p>j/w tylko do TK głowy ja bym dodała kręgosłup szyjny. Jeśli brak możliwości uzyskania wiarygodnego wywiadu + np duszność, ściszenie szmeru, ból brzucha - poszerzamy TK w dół. <br/></p>
Sarenka05.04.2017 21:41
<p>Chcialam dodac jeszcze podstawowe badania lab. Jak morfologia, elektrolity, ast, alt, glukoza, etanol, INR, aptt...</p>
Sarenka05.04.2017 21:41
Chcialam dodac jeszcze podstawowe badania lab. Jak morfologia, elektrolity, ast, alt, glukoza, etanol, INR, aptt...
Mateusz Stolarz
Mateusz Stolarz05.04.2017 22:51
<p>Przyznam ze serwujecie pacjentowi bardzo obszerny pakiet badań.</p><p><br/></p><p>Odpowiadając:</p><p>- na potylicy krwiak podskórny około 5x5x3cm, w części centralnej rana. Wszystko zabrudzone czesciowo sklejone skrzepla krwią z brudnymi włosami </p><p>- gcs 12, źrenice równe, reakcja na światło zachowana, oddech 12/min</p><p>- w badaniu przedmiotowym nic szczególnego nie rzuca się w oczy. Zaniedbanie higieniczne, przykry zapach brudu/fekali. Bez ewidentnych cech krwiaków, otarć </p><p>- pacjent podsypiajacy, po przebudzeniu pierwsze co mówi i można zrozumieć to &#34;dajcie mi spokój&#34;. Na pytanie co się stało odpowiada ze nic. Z rekacji ZRM wiemy ze najprawdopodobniej upadek był jednopoziomowy.</p><p>-@sarenka, w jakim celu USG jamy brzusznej? Wydaje mi się że nie ma bezpośrednich wskazań. Jeśli już to chirurg powinien o tym zadecydować. Czy uważasz inaczej </p><p>- badania z krwi jak najbardziej ! Ale aspat, alat w tym przypadku również? Jaki jest cel zlecenia tych badań?</p><p>@kasgoz TK szyji i więcej ? W jakim celu u tego chorego z zlecasz tak duże badanie? Czy mniejsza dawka promieni rentgenowskich by nie wystarczyła?</p><p><br/></p><p>Odsłuchowo szmer pęcherzykowy, symetryczny. Bez duszności. Saturacja w granicach 91-93. Brzuch miękki nie bolesny, bez odruchów patologicznych </p>
Mateusz Stolarz
Mateusz Stolarz05.04.2017 22:51
Przyznam ze serwujecie pacjentowi bardzo obszerny pakiet badań. Odpowiadając: - na potylicy krwiak podskórny około 5x5x3cm, w części centralnej rana. Wszystko zabrudzone czesciowo sklejone skrzepla krwią z brudnymi włosami - gcs 12, źrenice równe, reakcja na światło zachowana, oddech 12/min - w badaniu przedmiotowym nic szczególnego nie rzuca się w oczy. Zaniedbanie higieniczne, przykry zapach brudu/fekali. Bez ewidentnych cech krwiaków, otarć - pacjent podsypiajacy, po przebudzeniu pierwsze co mówi i można zrozumieć to &#34;dajcie mi spokój&#34;. Na pytanie co się stało odpowiada ze nic. Z rekacji ZRM wiemy ze najprawdopodobniej upadek był jednopoziomowy. -@sarenka, w jakim celu USG jamy brzusznej? Wydaje mi się że nie ma bezpośrednich wskazań. Jeśli już to chirurg powinien o tym zadecydować. Czy uważasz inaczej - badania z krwi jak najbardziej ! Ale aspat, alat w tym przypadku również? Jaki jest cel zlecenia tych badań? @kasgoz TK szyji i więcej ? W jakim celu u tego chorego z zlecasz tak duże badanie? Czy mniejsza dawka promieni rentgenowskich by nie wystarczyła? Odsłuchowo szmer pęcherzykowy, symetryczny. Bez duszności. Saturacja w granicach 91-93. Brzuch miękki nie bolesny, bez odruchów patologicznych
Sarenka06.04.2017 09:45
<p>Masz racje ast alt niewiele wniosą. Usg miałam na myśli w razie bólu brzucha, obj. Otrzewnowych itd. Na razie nie ma co. Ja jednak obstaje przy tk glowy bo boje się krwiaka. Koagulologia może się przydac w razie konieczności zabiegu stąd pomysł z inr i aptt. TK szyjnego bym odpuściła.</p><p>Proponuje oczyścić ranę i na razie założyć opatrunek.</p>
Sarenka06.04.2017 09:45
Masz racje ast alt niewiele wniosą. Usg miałam na myśli w razie bólu brzucha, obj. Otrzewnowych itd. Na razie nie ma co. Ja jednak obstaje przy tk glowy bo boje się krwiaka. Koagulologia może się przydac w razie konieczności zabiegu stąd pomysł z inr i aptt. TK szyjnego bym odpuściła. Proponuje oczyścić ranę i na razie założyć opatrunek.
Mateusz Stolarz
Mateusz Stolarz08.04.2017 22:36
<p>Tak jak mówisz:</p><p>- skierowani chorego na tk głowy. Nie wiadomo czy nie ma poważniejszych uszkodzeń w obrębie mózgo-czaszki. Zwykle takich nie ma ale wykluczenie jest ważne. </p><p>- rtg odcinka szyjnego - podczas upadku mogło dość do dystorsji szyjnej. Celem wyluczenia poważniejszych uszkodzeń warto to wykonać.</p><p>- pobrano krew na badania, powili spływają wyniki - morfologia, Na, K w normie. Glukoza 112mg%</p><p><br/></p><p>- zaopatrzono chirurgicznie ranę. Oczyszczono, przemyto, założono kilka szwów. </p><p><br/></p><p>Czekamy na opisy badań radiologicznych i wyniki badań. Czas oczekiwania około 1h. Czy coś w tym czasie nożna jeszcze wykonać? Czy wskazana jest tylko obserwacja?</p><p><br/></p>
Mateusz Stolarz
Mateusz Stolarz08.04.2017 22:36
Tak jak mówisz: - skierowani chorego na tk głowy. Nie wiadomo czy nie ma poważniejszych uszkodzeń w obrębie mózgo-czaszki. Zwykle takich nie ma ale wykluczenie jest ważne. - rtg odcinka szyjnego - podczas upadku mogło dość do dystorsji szyjnej. Celem wyluczenia poważniejszych uszkodzeń warto to wykonać. - pobrano krew na badania, powili spływają wyniki - morfologia, Na, K w normie. Glukoza 112mg% - zaopatrzono chirurgicznie ranę. Oczyszczono, przemyto, założono kilka szwów. Czekamy na opisy badań radiologicznych i wyniki badań. Czas oczekiwania około 1h. Czy coś w tym czasie nożna jeszcze wykonać? Czy wskazana jest tylko obserwacja?
Mateusz Palczewski
Mateusz Palczewski09.04.2017 09:17
A jak postąpić z anatoksyną p/tężcową?
Mateusz Palczewski
Mateusz Palczewski09.04.2017 09:17
<p>A jak postąpić z anatoksyną p/tężcową?<br/></p>
Sarenka12.04.2017 15:43
<p>Opis rany sugeruje male ryzyko tezca ale poniewaz nie mamy historii choroby/szczepienia a wywiad z pacjentem w aktualnym stanie jest niewiarygodny i nie wiemy, w co sie uderzyl, w jakich okolicznosciach np. (W ogrodku dzialkowym?) to sklanialabym sie do podania szczepionki, ale bez antytoksyny.</p>
Sarenka12.04.2017 15:43
Opis rany sugeruje male ryzyko tezca ale poniewaz nie mamy historii choroby/szczepienia a wywiad z pacjentem w aktualnym stanie jest niewiarygodny i nie wiemy, w co sie uderzyl, w jakich okolicznosciach np. (W ogrodku dzialkowym?) to sklanialabym sie do podania szczepionki, ale bez antytoksyny.
Mateusz Stolarz
Mateusz Stolarz16.05.2017 16:51
<p>Tak jest anatoksynę podajemy. Nigdy nie wiadomo z czym miała głowa kontakt.</p><p>W wynikach;  alkohol 1,2mg%, pozostałe jak wyżej lub w zakresie normy. </p><p>Nadal czekamy na TK głowy. </p><p>Czy można jeszcze coś na izbie przyjęć zrobić dla Tego Chorego? Czy jakieś konsultacje?</p><p><br/></p>
Mateusz Stolarz
Mateusz Stolarz16.05.2017 16:51
Tak jest anatoksynę podajemy. Nigdy nie wiadomo z czym miała głowa kontakt. W wynikach; alkohol 1,2mg%, pozostałe jak wyżej lub w zakresie normy. Nadal czekamy na TK głowy. Czy można jeszcze coś na izbie przyjęć zrobić dla Tego Chorego? Czy jakieś konsultacje?
Mateusz Stolarz
Mateusz Stolarz28.05.2017 10:14
<p>Wobec braku komentarzy, dopiszę co dalej...</p><p>u chorego na pewno wskazane jest nawodnienie. Warto podać 0,9%NaCl i/lub PWE. Nawodnienie do 1500ml. </p><p>W TK głowy nie było istotnych świezych zmian pourazowych, wyłącznie zastarzałe zmiany zanikowe. <br/></p><p>Z uwagi na niepewnny wywiad warto wykonać konsultacje neurologa. Gdyby były zaburzenia w badaniach wykonanych z krwi do rozważenia konsultacja internistyczna. <br/></p><p>Uraz głowy może nie dać od razu objawów, dlatego wskazana jest hospitalizacja chorego i obserwacja przynajmniej 24h. Chorzy często jednak po wytrzeźwieniu niestety nie zgadzają się na hospitalizacje. <br/></p><p>Jeżeli macie pytania, sugestie to zapraszam do dyskusji. <br/></p>
Mateusz Stolarz
Mateusz Stolarz28.05.2017 10:14
Wobec braku komentarzy, dopiszę co dalej... u chorego na pewno wskazane jest nawodnienie. Warto podać 0,9%NaCl i/lub PWE. Nawodnienie do 1500ml. W TK głowy nie było istotnych świezych zmian pourazowych, wyłącznie zastarzałe zmiany zanikowe. Z uwagi na niepewnny wywiad warto wykonać konsultacje neurologa. Gdyby były zaburzenia w badaniach wykonanych z krwi do rozważenia konsultacja internistyczna. Uraz głowy może nie dać od razu objawów, dlatego wskazana jest hospitalizacja chorego i obserwacja przynajmniej 24h. Chorzy często jednak po wytrzeźwieniu niestety nie zgadzają się na hospitalizacje. Jeżeli macie pytania, sugestie to zapraszam do dyskusji.
Lidiushka
Lidiushka26.07.2017 19:11
1. RKZ kwasica - myślimy o glikolu też 2. nawodnienie - pomyślmy o glukozie też bo lubią mieć hipoglikemie 3. jak jest napstrykany i bez kontaktu to cewnikujemy :)
Lidiushka
Lidiushka26.07.2017 19:11
<p>1. RKZ</p><p>kwasica - myślimy o glikolu też</p><p>2. nawodnienie - pomyślmy o glukozie też bo lubią mieć hipoglikemie</p><p>3. jak jest napstrykany i bez kontaktu to cewnikujemy :)</p><p><br/></p>