from surgery7Resolved
Well then, where does this CO2 come from?
Author: Mateusz Palczewski
0 questionsMediumCreated: 16 Mar 2026
Case description
Opis przypadku: 54-letni pacjent został przyjęty na oddział chirurgii ogólnej z zamierzeniem poddania się operacji laparoskopowego usunięcia pęcherzyka zółciowego. Pacjent bez obciążeń naczyniowo-oddechowych. W dniu operacji został spremedykowany, założono wkłucia obwodowe, założono oksymetr. Nastepnie gdy trafił na salę operacyjną został ułożony na stole, podano pierwsze leki anastetyczne i rozpoczęto intubację. Po założeniu rurki anastezjolog sprawdził poziom pCO2 na monitorze w celu upewnienia się, że rurka zostła włożona do tchawicy a nie przełyku. Poziom CO2 wskazywał prawidłowy poziom dla intubacji dotchawiczej. Po 2 minutach saturacja spadła z 96 na 75 i nadal spadała. Pytania QUIZowe: Z jakiego powodu mogło dojść do takiego spadku? Co byście zrobili? Zapraszam do zadawania pytań i dyskusji w komentarzach. Data podania rozwiązania przez autora: 17 października, godzina 20:00
Opis przypadku: 54-letni pacjent został przyjęty na oddział chirurgii ogólnej z zamierzeniem poddania się operacji laparoskopowego usunięcia pęcherzyka zółciowego. Pacjent bez obciążeń naczyniowo-oddechowych. W dniu operacji został spremedykowany, założono wkłucia obwodowe, założono oksymetr.
Nastepnie gdy trafił na salę operacyjną został ułożony na stole, podano pierwsze leki anastetyczne i rozpoczęto intubację. Po założeniu rurki anastezjolog sprawdził poziom pCO2 na monitorze w celu upewnienia się, że rurka zostła włożona do tchawicy a nie przełyku. Poziom CO2 wskazywał prawidłowy poziom dla intubacji dotchawiczej. Po 2 minutach saturacja spadła z 96 na 75 i nadal spadała.
Pytania QUIZowe: Z jakiego powodu mogło dojść do takiego spadku? Co byście zrobili? Zapraszam do zadawania pytań i dyskusji w komentarzach.
Data podania rozwiązania przez autora: 17 października, godzina 20:00
Formulate your answer
Submitted answers (54)
G.J.15.10.2009 10:17
Jakie leki zostały podane pacjentowi, jakie parametry respiratora zostały ustawione, waga pacjenta, myślę też by mi pomogła...
G.J.15.10.2009 10:17
Jakie leki zostały podane pacjentowi, jakie parametry respiratora zostały ustawione, waga pacjenta, myślę też by mi pomogła...
Mateusz Palczewski15.10.2009 10:46
leki premedykujace: dormicum, anastetyki: fentanyl, respirator standardowo 16/min, waga 75kg
Mateusz Palczewski15.10.2009 10:46
leki premedykujace: dormicum, anastetyki: fentanyl, respirator standardowo 16/min, waga 75kg
Radecki15.10.2009 11:13
Jakie inne dolegliwości bądź choroby przewlekłe zgłaszał pacjent w wywiadzie lub zostały one wykryte w czasie diagnostyki poprzedzającej zabieg?
Radecki15.10.2009 11:13
Jakie inne dolegliwości bądź choroby przewlekłe zgłaszał pacjent w wywiadzie lub zostały one wykryte w czasie diagnostyki poprzedzającej zabieg?
Mateusz Palczewski15.10.2009 11:17
Pacjent poza tym, że ma kamienie w woreczku jest całkowicie zdrowy.
Mateusz Palczewski15.10.2009 11:17
Pacjent poza tym, że ma kamienie w woreczku jest całkowicie zdrowy.
Radecki15.10.2009 11:25
Kolejna kwestia to jaka była dawka anastetyku i czy pacjent nie zgłaszał w wywiadzie uczulenia na leki?
Radecki15.10.2009 11:25
Kolejna kwestia to jaka była dawka anastetyku i czy pacjent nie zgłaszał w wywiadzie uczulenia na leki?
Mateusz Palczewski15.10.2009 11:36
Nie zgłaszał i nie miał alergii - dawka standardowa.
Mateusz Palczewski15.10.2009 11:36
Nie zgłaszał i nie miał alergii - dawka standardowa.
G.J.15.10.2009 11:46
A ile ml powietrza podaje respirator?<br /><br /> Fenantyl może powodować skurcz oskrzeli, jako działanie nieporządane, zarówno fenastyl jak i dormicum mogą powodować skurcze mięśni (także mięśni oddechowych) co może usztywniać klatkę piersiową i utrudniać wentylację.
G.J.15.10.2009 11:46
A ile ml powietrza podaje respirator?
Fenantyl może powodować skurcz oskrzeli, jako działanie nieporządane, zarówno fenastyl jak i dormicum mogą powodować skurcze mięśni (także mięśni oddechowych) co może usztywniać klatkę piersiową i utrudniać wentylację.
TMG15.10.2009 11:49
Jakie było ciśnienie tętnicze i częstość akcji serca po podaniu fentanylu?
TMG15.10.2009 11:49
Jakie było ciśnienie tętnicze i częstość akcji serca po podaniu fentanylu?
Mateusz Palczewski15.10.2009 12:10
podano 0,5mg fentanylu i.v, respirator podaje 400ml, cisnienie 130/90.
Podpowiedź: spójrzcie jakie jest pytanie w temacie.
Mateusz Palczewski15.10.2009 12:10
podano 0,5mg fentanylu i.v, respirator podaje 400ml, cisnienie 130/90.<br /><br />Podpowiedź: spójrzcie jakie jest pytanie w temacie.
Radecki15.10.2009 12:52
Jakie było pH krwi??
Radecki15.10.2009 12:52
Jakie było pH krwi??
Mateusz Palczewski15.10.2009 13:02
przed spadkiem saturacji pH w normie, a pozniej zaczelo sie obnizac delikatnie - ale to nie ma związku, odpowiadam tylko na pytanie;-)<br /><br />Dla jasności: anastezjolog sprawdza po intubacji pCO2 na monitorze, który wskazuje środowisko-powietrze wokół rurki intubacyjnej, nie chodzi o pCO2 w krwi(gazometrii).
Mateusz Palczewski15.10.2009 13:02
przed spadkiem saturacji pH w normie, a pozniej zaczelo sie obnizac delikatnie - ale to nie ma związku, odpowiadam tylko na pytanie;-)
Dla jasności: anastezjolog sprawdza po intubacji pCO2 na monitorze, który wskazuje środowisko-powietrze wokół rurki intubacyjnej, nie chodzi o pCO2 w krwi(gazometrii).
Mateusz Palczewski15.10.2009 15:10
Jeszcze jedna podpowiedź: jak anastezjolog upewnia się, że rurka została włożona w odpowiednie miejsce?
Mateusz Palczewski15.10.2009 15:10
Jeszcze jedna podpowiedź: jak anastezjolog upewnia się, że rurka została włożona w odpowiednie miejsce?
TMG15.10.2009 15:31
Możliwe, że zaintubowano jedno oskrzele. Należałoby obserwować, czy klatka piersiowa porusza się symetrycznie i osłuchać ją porównawczo, obustronnie.
TMG15.10.2009 15:31
Możliwe, że zaintubowano jedno oskrzele. Należałoby obserwować, czy klatka piersiowa porusza się symetrycznie i osłuchać ją porównawczo, obustronnie.
Radecki15.10.2009 15:49
Wiem, że to może głupie pytanie, ale czy anastezjolog użył laryngoskopu? I drugie zapytanie - czy oprócz sprawdzenia pCO2 na monitorze, anastezjolog sprawdził czy przypadkiem żołądek nie był rozdęty i nie pojawiło sie w nim powietrze?
Radecki15.10.2009 15:49
Wiem, że to może głupie pytanie, ale czy anastezjolog użył laryngoskopu? I drugie zapytanie - czy oprócz sprawdzenia pCO2 na monitorze, anastezjolog sprawdził czy przypadkiem żołądek nie był rozdęty i nie pojawiło sie w nim powietrze?
Mateusz Palczewski15.10.2009 15:57
TMG: nie obserwował, nie osłuchał<br />Radecki: nie zwrócił uwagi na żołądek i jego rozdęcie
Mateusz Palczewski15.10.2009 15:57
TMG: nie obserwował, nie osłuchał
Radecki: nie zwrócił uwagi na żołądek i jego rozdęcie
G.J.15.10.2009 21:09
Czyli nieprawidłowa intubacja?...
G.J.15.10.2009 21:09
Czyli nieprawidłowa intubacja?...
Radecki16.10.2009 15:48
tak, zdecydowanie zaintubowano przełyk, ale skąd w przełyku CO2 i co za tym idzie mylne przekonanie o prawidłowości intubacji?
Radecki16.10.2009 15:48
tak, zdecydowanie zaintubowano przełyk, ale skąd w przełyku CO2 i co za tym idzie mylne przekonanie o prawidłowości intubacji?
Mateusz Palczewski16.10.2009 15:49
Tak zaintubowano przełyk - zostało tylko pytanie który zadał Radecki - skąd tam CO2?
Mateusz Palczewski16.10.2009 15:49
Tak zaintubowano przełyk - zostało tylko pytanie który zadał Radecki - skąd tam CO2?
Dominik Haus16.10.2009 22:10
Hmm to co mi przychodzi do głowy jest trochę pokręcone ale cóż - bywa. Otóż doszukałem się informacji, że intubacja półprzytomnego pacjenta może spowodować regurgitacje - to raz. Drugą sprawą jest to, że pacjent mógł być w ostrej fazie zakażenia Helicobacter pylori, która jak wiadomo jest ureazo(+) aby zobojętnić sobie kwaśne środowisko żołądka rozkłada mocznik do NH4 a produktem ubocznym jest właśnie CO2. Regurgitacja mogła spowodować uwolnienie się CO2 do przełyku i mylny wynik. Pytanie jak to się stało, że nie rozpoznano ostrego zakażenia? Uważam, że są 2 możliwości - albo dolegliwości związane z kamicą zamaskowały objawy zakażenia, albo (choć to mniej prawdopodobne) kamica została błędnie rozpoznana bo objawy wiązały się z zakażeniem. Z tego względu niezwłocznie bym ekstubował pacjenta czasowo zaniechał zabiegu i w pierwszej kolejności sprawdził leukocytozę, OB i CRP a zaraz potem zrobił gastroskopię z pobraniem wycinka w celu stwierdzenia kolonizacji przez H. pylori.
Dominik Haus16.10.2009 22:10
Hmm to co mi przychodzi do głowy jest trochę pokręcone ale cóż - bywa. Otóż doszukałem się informacji, że intubacja półprzytomnego pacjenta może spowodować regurgitacje - to raz. Drugą sprawą jest to, że pacjent mógł być w ostrej fazie zakażenia Helicobacter pylori, która jak wiadomo jest ureazo(+) aby zobojętnić sobie kwaśne środowisko żołądka rozkłada mocznik do NH4 a produktem ubocznym jest właśnie CO2. Regurgitacja mogła spowodować uwolnienie się CO2 do przełyku i mylny wynik. Pytanie jak to się stało, że nie rozpoznano ostrego zakażenia? Uważam, że są 2 możliwości - albo dolegliwości związane z kamicą zamaskowały objawy zakażenia, albo (choć to mniej prawdopodobne) kamica została błędnie rozpoznana bo objawy wiązały się z zakażeniem. Z tego względu niezwłocznie bym ekstubował pacjenta czasowo zaniechał zabiegu i w pierwszej kolejności sprawdził leukocytozę, OB i CRP a zaraz potem zrobił gastroskopię z pobraniem wycinka w celu stwierdzenia kolonizacji przez H. pylori.
Mateusz Palczewski16.10.2009 22:31
Niezle to wykombinowales! Teoretycznie odpowiedź jest dobra - pytanie tylko czy H.pylorii potrafilaby tyle CO2 az naprodukować? Jest jeszcze inne wytlumaczenie - duzo bardziej banalne, mniej medyczne - przez co może trudniejsze ;-)
Mateusz Palczewski16.10.2009 22:31
Niezle to wykombinowales! Teoretycznie odpowiedź jest dobra - pytanie tylko czy H.pylorii potrafilaby tyle CO2 az naprodukować? Jest jeszcze inne wytlumaczenie - duzo bardziej banalne, mniej medyczne - przez co może trudniejsze ;-)
Dominik Haus16.10.2009 22:43
Co do tego czy potrafiłaby aż tyle CO2 naprodukować to uważam, że jeśli poprostu byłoby dużo tych bakterii przy ostrym zakażeniu to myślę, że tak. A co do banalniejszego to może wypił sporo jakiegoś napoju gazowanego przed operacją i mu się odbeknęło :P
Dominik Haus16.10.2009 22:43
Co do tego czy potrafiłaby aż tyle CO2 naprodukować to uważam, że jeśli poprostu byłoby dużo tych bakterii przy ostrym zakażeniu to myślę, że tak. A co do banalniejszego to może wypił sporo jakiegoś napoju gazowanego przed operacją i mu się odbeknęło :P
G.J.17.10.2009 07:40
Nie no, do zabiegu planowego chyba jest się na czczo, ale jeśli to przeoczyli to pasuje
G.J.17.10.2009 07:40
Nie no, do zabiegu planowego chyba jest się na czczo, ale jeśli to przeoczyli to pasuje
Dominik Haus17.10.2009 09:55
Do zabiegu planowego jest się na czczo ale biorąc pod uwagę to jak pacjenci nie raz podchodzą do sprawy. Poinformowani, że na czczo, ale "pić mi się chcę a przecież trochę wody nikomu nie zaszkodzi". Więc nie musieli nawet tego przeoczyć, wystarczy, że pacjent troszkę samowolki wprowadził.
Dominik Haus17.10.2009 09:55
Do zabiegu planowego jest się na czczo ale biorąc pod uwagę to jak pacjenci nie raz podchodzą do sprawy. Poinformowani, że na czczo, ale "pić mi się chcę a przecież trochę wody nikomu nie zaszkodzi". Więc nie musieli nawet tego przeoczyć, wystarczy, że pacjent troszkę samowolki wprowadził.
Mateusz Palczewski17.10.2009 10:06
ROZWIĄZANIE: Tak jest - pacjent napił sie przed samym wyjazdem na blok wody gazowanej przez co intubacja doprzełykowa dała mylny wynik.
Dziękuję za udział w quzie i zapraszam do tworzenia kolejnych:-)
Mateusz Palczewski17.10.2009 10:06
ROZWIĄZANIE: Tak jest - pacjent napił sie przed samym wyjazdem na blok wody gazowanej przez co intubacja doprzełykowa dała mylny wynik.<br /><br />Dziękuję za udział w quzie i zapraszam do tworzenia kolejnych:-)
toxman21.10.2009 20:39
Jest jeszcze jedno możliwe rozwiązanie: pacjent przez zabiegiem mógł mieć zgagę, którą leczył tradycyjną polską metodą, czyli roztworem sodki oczyszczonej do pieczenia ciasta (wodorowęglan sodu):
HCl + NaHCO3 = CO2 (w dużej ilości) + NaCl + H2O
toxman21.10.2009 20:39
Jest jeszcze jedno możliwe rozwiązanie: pacjent przez zabiegiem mógł mieć zgagę, którą leczył tradycyjną polską metodą, czyli roztworem sodki oczyszczonej do pieczenia ciasta (wodorowęglan sodu):<br />HCl + NaHCO3 = CO2 (w dużej ilości) + NaCl + H2O
cat_anonim20.11.2009 15:41
eMCe71 Jeśli pacjent napiłby się przed wjazdem na blok wody gazowanej w ilości zdolnej wykazać spore odczytu na kapnometrze to automatem jest skreślony z planu zabiegowego :]
Przygotowanie do operacji planowej obejmuje między innymi to, że pacjent jest NA CZCZO (8h przed zabiegiem chyba) :-)
Pomysł Toxmana bardzo mi się podoba i mogłaby wykazać duże stężenie CO2, ale sytuacja byłaby identyczna. Spożycie sody oczyszczonej przed zabiegiem eliminowałoby pacjenta z zabiegu.
Z tego co czytałem w literaturze. Sytuacja taka może mieć miejsce sama z siebie, bez konieczności picia wody gazowanej czy
cat_anonim20.11.2009 15:41
eMCe71 Jeśli pacjent napiłby się przed wjazdem na blok wody gazowanej w ilości zdolnej wykazać spore odczytu na kapnometrze to automatem jest skreślony z planu zabiegowego :]<br /><br />Przygotowanie do operacji planowej obejmuje między innymi to, że pacjent jest NA CZCZO (8h przed zabiegiem chyba) :-)<br /><br />Pomysł Toxmana bardzo mi się podoba i mogłaby wykazać duże stężenie CO2, ale sytuacja byłaby identyczna. Spożycie sody oczyszczonej przed zabiegiem eliminowałoby pacjenta z zabiegu.<br /><br />Z tego co czytałem w literaturze. Sytuacja taka może mieć miejsce sama z siebie, bez konieczności picia wody gazowanej czy
Mateusz Palczewski20.11.2009 15:50
Pewnie, tylko czy zawsze da sie upilnować pacjenta?;-)
Mateusz Palczewski20.11.2009 15:50
Pewnie, tylko czy zawsze da sie upilnować pacjenta?;-)