z pediatrii1187
Moje dziecko utyka
Autor: meomartino
4 pytańŚredniUtworzono: 16 mar 2026
Opis przypadku
Opis przypadku: na przyszpitalną izbę przyjęć zgłasza się mama ze swoim 2-letnim synkiem. Zapytana o powód zgłoszenia mówi, że chłopiec od tygodnia łapie się za kolano i mówi, że boli. Od 3 dni występuje stan podgorączkowy (37,6 - 38 stopni Celsjusza) i od wtedy dziecku podawany jest ibuprofen. Mama zaprzecza aby miało dojść do urazu. Badanie fizykalne: ruchomość w stawach obu kończyn dolnych pełna (jednak chłopiec zaczyna płakać przy poruszaniu prawą kończyną), bez obrzęków, skóra czysta, różowa.
Pytania
- Jakie pytania zadajecie mamie?
- Na jakie elementy badania przedmiotowego zwracacie dodatkowo uwagę?
- Jakie rozpoznania bierzecie obecnie pod uwagę?
- Czy wykonujecie jakieś badania dodatkowe? Jeśli tak, to jakie?
Sformułuj odpowiedź
Zgłoszone odpowiedzi (98)
senninha26.07.2014 20:42
1. Czy ból występuje stale czy okresowo? Jeżeli okresowo, to czy ma związek z wysiłkiem, czy może nasila się rano po wstaniu z łóżka czy pod wieczór? Czy ból wybudza dziecko w nocy? Czy ból ogranicza aktywność dziecka? Czy chłopiec schudł w ostatnim czasie? Czy dziecko jest ostatnio bardziej senne, łatwiej się męczy? Czy dziecko w ostatnim czasie przechodziło jakąś infekcję? Czy dziecko zostało kiedyś ugryzione przez kleszcza?<br />2. Czy jest tkliwość palpacyjna okolicy stawu? Czy dziecko jest blade, oglądam śluzówki również pod katem bladości. Badanie węzłów chłonnych (szyjne, pachowe, nadobojczykowe, pachwinowe)<br />3. Białaczka, MIZS, poinfekcyjne zapalenie stawów, być może zapalenie stawu w przebiegu układowej choroby tkanki łącznej<br />4. RTG stawu kolanowego, morfologia z rozmazem, CRP, p/ciała przeciwjądrowe, poziom ASO
senninha26.07.2014 20:42
1. Czy ból występuje stale czy okresowo? Jeżeli okresowo, to czy ma związek z wysiłkiem, czy może nasila się rano po wstaniu z łóżka czy pod wieczór? Czy ból wybudza dziecko w nocy? Czy ból ogranicza aktywność dziecka? Czy chłopiec schudł w ostatnim czasie? Czy dziecko jest ostatnio bardziej senne, łatwiej się męczy? Czy dziecko w ostatnim czasie przechodziło jakąś infekcję? Czy dziecko zostało kiedyś ugryzione przez kleszcza?
2. Czy jest tkliwość palpacyjna okolicy stawu? Czy dziecko jest blade, oglądam śluzówki również pod katem bladości. Badanie węzłów chłonnych (szyjne, pachowe, nadobojczykowe, pachwinowe)
3. Białaczka, MIZS, poinfekcyjne zapalenie stawów, być może zapalenie stawu w przebiegu układowej choroby tkanki łącznej
4. RTG stawu kolanowego, morfologia z rozmazem, CRP, p/ciała przeciwjądrowe, poziom ASO
Natalia90028.07.2014 21:36
W badaniu przedmiotowym należałoby sie również pochylić nad stawem biodrowym.<br />Z dodakowych badań rozważyc aspiracje płynu stawowego na posiew i ew. USG stawu biodrowego.
Natalia90028.07.2014 21:36
W badaniu przedmiotowym należałoby sie również pochylić nad stawem biodrowym.
Z dodakowych badań rozważyc aspiracje płynu stawowego na posiew i ew. USG stawu biodrowego.
meomartino29.07.2014 21:23
Przypominam, że badamy 2-letnie dziecko - niektórych informacji od dziecka nie uda nam się uzyskać.
1. Chłopiec odpowiada, że boli cały czas. W ciągu ostatnich dni zdarzyło się 2 razy, że budził się w nocy niespokojny. Tak, ból ogranicza aktywność dziecka. Mama nie umie odpowiedzieć czy ostatnio schudł, ale "raczej nie". 2 tygodnie temu był przeziębiony. Nie był nigdy ugryziony przez kleszcza - przynajmniej mama nie zauważyła.
2. Staw kolanowy nie jest bolesny w palpacji, ruchomość pełna. Jak słusznie zauważyła Natalia należy zwrócić uwagę także na stawy biodrowe (dzieci bardzo często przy jakimkolwiek bólu k.dolnej pokazują właśnie na kolano - trochę podobnie jak to bywa z okolicą pępka przy bólu brzucha :) ) - więc do konsultacji przyszedł bardziej doświadczony kolega i powiedział, że wg niego jest nieznaczne ograniczenie ruchomości prawego stawu biodrowego. Węzły chłonne dostępne badaniu przedmiotowemu niepowiększone.
4. Z badaniami troszkę zaszalałyście - proszę pamiętać, że jesteśmy na izbie przyjęć:
RTG stawów kolanowych i biodrowych - bez zmian
CRP 180 jednostek.
USG stawu biodrowego, a w zasadzie stawów dla porównania - szpara stawowa po lewej 0,3 cm, po stronie prawej 0,6 cm
Punkcja stawu biodrowego dla celów diagnostycznych w chwili obecnej nie jest najtrafniejszym pomysłem. Przeciwciała p/jądrowe - będziemy czekać 2 tygodnie - czy na pewno w tej chwili je zlecamy? ASO zlecone.
Ale mimo wszystko dla obu Pań po plusie :-)
[b]Co robicie dalej? Jakie decyzje? Odsyłacie do domu z leczeniem? Z jakim? Przyjmujecie na oddział? Jakie zlecenia dajecie?[/b]
meomartino29.07.2014 21:23
Przypominam, że badamy 2-letnie dziecko - niektórych informacji od dziecka nie uda nam się uzyskać.<br /><br />1. Chłopiec odpowiada, że boli cały czas. W ciągu ostatnich dni zdarzyło się 2 razy, że budził się w nocy niespokojny. Tak, ból ogranicza aktywność dziecka. Mama nie umie odpowiedzieć czy ostatnio schudł, ale "raczej nie". 2 tygodnie temu był przeziębiony. Nie był nigdy ugryziony przez kleszcza - przynajmniej mama nie zauważyła.<br /><br />2. Staw kolanowy nie jest bolesny w palpacji, ruchomość pełna. Jak słusznie zauważyła Natalia należy zwrócić uwagę także na stawy biodrowe (dzieci bardzo często przy jakimkolwiek bólu k.dolnej pokazują właśnie na kolano - trochę podobnie jak to bywa z okolicą pępka przy bólu brzucha :) ) - więc do konsultacji przyszedł bardziej doświadczony kolega i powiedział, że wg niego jest nieznaczne ograniczenie ruchomości prawego stawu biodrowego. Węzły chłonne dostępne badaniu przedmiotowemu niepowiększone.<br /><br />4. Z badaniami troszkę zaszalałyście - proszę pamiętać, że jesteśmy na izbie przyjęć:<br />RTG stawów kolanowych i biodrowych - bez zmian<br />CRP 180 jednostek.<br />USG stawu biodrowego, a w zasadzie stawów dla porównania - szpara stawowa po lewej 0,3 cm, po stronie prawej 0,6 cm<br />Punkcja stawu biodrowego dla celów diagnostycznych w chwili obecnej nie jest najtrafniejszym pomysłem. Przeciwciała p/jądrowe - będziemy czekać 2 tygodnie - czy na pewno w tej chwili je zlecamy? ASO zlecone.<br /><br />Ale mimo wszystko dla obu Pań po plusie :-)<br /><br />[b]Co robicie dalej? Jakie decyzje? Odsyłacie do domu z leczeniem? Z jakim? Przyjmujecie na oddział? Jakie zlecenia dajecie?[/b]
Natalia90030.07.2014 10:46
Ja proponuje przyjąć dziecko na oddział - chociazby ze wzgledu na podejrzenie gorączki reumatycznej. Nalezy obejrzeć skóre dziecka pod kątem wsytapienia rumienia brzeznego, ew. guzkow podskornych, wykonać EKG, obserwowac dziecko czy nie wystepuja ruchy mimowolne, Wykluczyć posocznice ze względu na obecność objawow ogolnych (wykonac posiew krwi), wykluczyc choroby rozrostowe ( jaki był wynik morfologii z rozmazem?). w szpitalu zlecic ew przeciwciala, roznicowac z chorobami tk. łacznej.
W zaleznosci od dalszego przebiegu choroby i wynikow rozwazyc aspiracje płynu stawowego.
Natalia90030.07.2014 10:46
Ja proponuje przyjąć dziecko na oddział - chociazby ze wzgledu na podejrzenie gorączki reumatycznej. Nalezy obejrzeć skóre dziecka pod kątem wsytapienia rumienia brzeznego, ew. guzkow podskornych, wykonać EKG, obserwowac dziecko czy nie wystepuja ruchy mimowolne, Wykluczyć posocznice ze względu na obecność objawow ogolnych (wykonac posiew krwi), wykluczyc choroby rozrostowe ( jaki był wynik morfologii z rozmazem?). w szpitalu zlecic ew przeciwciala, roznicowac z chorobami tk. łacznej.<br />W zaleznosci od dalszego przebiegu choroby i wynikow rozwazyc aspiracje płynu stawowego.
senninha30.07.2014 20:07
Nasuwa mi się choroba Perthesa w najwcześniejszym stadium. Wtedy brak jest jeszcze widocznych zmian radiologicznych, ale na skutek wysięku w stawie biodrowym szpara stawowa ulega poszerzeniu. No i objawem może być ból własnie w okolicy kolana, poza tym występuje też ograniczenie ruchomości biodra.
Generalnie i tak skierowałabym dziecko na oddział, z powodu wysokich wykładników stanu zapalnego. Dobrze byłoby jeszcze zobaczyć wyniki morfologii z rozmazem ;) Poza tym czekam na wynik ASO. Tak jak napisała Natalia, trzeba koniecznie wykluczyć choroby hematologiczne, które tez dają objawy bólów kostnych, zwłaszcza, ze poza podwyższonym CRP mamy też stany podgorączkowe.
I jednak zleciłabym p/ciała p/jądrowe, najwyżej sobie na nie poczekamy :)
senninha30.07.2014 20:07
Nasuwa mi się choroba Perthesa w najwcześniejszym stadium. Wtedy brak jest jeszcze widocznych zmian radiologicznych, ale na skutek wysięku w stawie biodrowym szpara stawowa ulega poszerzeniu. No i objawem może być ból własnie w okolicy kolana, poza tym występuje też ograniczenie ruchomości biodra.<br /><br />Generalnie i tak skierowałabym dziecko na oddział, z powodu wysokich wykładników stanu zapalnego. Dobrze byłoby jeszcze zobaczyć wyniki morfologii z rozmazem ;) Poza tym czekam na wynik ASO. Tak jak napisała Natalia, trzeba koniecznie wykluczyć choroby hematologiczne, które tez dają objawy bólów kostnych, zwłaszcza, ze poza podwyższonym CRP mamy też stany podgorączkowe.<br /><br />I jednak zleciłabym p/ciała p/jądrowe, najwyżej sobie na nie poczekamy :)
meomartino30.07.2014 20:31
Drogie Panie :-)<br /><br />bardzo się cieszę, że tak skrupulatnie rozważacie przypadek - jednak czy nie powinniśmy wziąć pod uwagę w chwili obecnej tego co w zasadzie już ustaliłyście? Co wiemy? Jakie wstępne rozpoznanie możemy wobec tego postawić? Jakie leczenie? Pacjent siedzi u Was w gabinecie, musicie coś zdecydować już teraz.<br /><br />Skóra czysta, WBC 17 tys, rozmaz mikroskopowy będzie dopiero jutro po południu.
meomartino30.07.2014 20:31
Drogie Panie :-)
bardzo się cieszę, że tak skrupulatnie rozważacie przypadek - jednak czy nie powinniśmy wziąć pod uwagę w chwili obecnej tego co w zasadzie już ustaliłyście? Co wiemy? Jakie wstępne rozpoznanie możemy wobec tego postawić? Jakie leczenie? Pacjent siedzi u Was w gabinecie, musicie coś zdecydować już teraz.
Skóra czysta, WBC 17 tys, rozmaz mikroskopowy będzie dopiero jutro po południu.
Natalia90030.07.2014 20:34
Na oddziale mozemy poprosić o konsultacje doswiadczonego ortopede miajac na uwadze oprocz ch. Perthesa - młodzieńcze złuszczanie głowy kosci udowej, zespół drazliwego biodra, biodro szpotawe, zapalenie stawu ale tak jak napisałam w pierwszej kolejnosci wykluczyc powazniejsze przyczyny bólu.
Natalia90030.07.2014 20:34
Na oddziale mozemy poprosić o konsultacje doswiadczonego ortopede miajac na uwadze oprocz ch. Perthesa - młodzieńcze złuszczanie głowy kosci udowej, zespół drazliwego biodra, biodro szpotawe, zapalenie stawu ale tak jak napisałam w pierwszej kolejnosci wykluczyc powazniejsze przyczyny bólu.
senninha30.07.2014 20:41
Wstępnie rozpoznałabym nieokreślone zapalenie stawu biodrowego, zaleciłabym leczenie p/zapalne (np. ibuprofen) i skierowała na oddział ortopedii dziecięcej w celu pogłębienia diagnostyki :)
senninha30.07.2014 20:41
Wstępnie rozpoznałabym nieokreślone zapalenie stawu biodrowego, zaleciłabym leczenie p/zapalne (np. ibuprofen) i skierowała na oddział ortopedii dziecięcej w celu pogłębienia diagnostyki :)
meomartino30.07.2014 21:02
Dziecko przyjęte na oddział, poprosiłyście o konsultację ortopedę dziecięcego, który wobec obrazu klinicznego przyjął, że najbardziej prawdopodobne jest przemijające zapalenie stawu biodrowego - dodał, że u dzieci jest to częsta jednostka chorobowa, a co więcej nie zawsze są zmiany w USG st. biodrowych. <br /><br />Jak podajecie ibuprofen?
meomartino30.07.2014 21:02
Dziecko przyjęte na oddział, poprosiłyście o konsultację ortopedę dziecięcego, który wobec obrazu klinicznego przyjął, że najbardziej prawdopodobne jest przemijające zapalenie stawu biodrowego - dodał, że u dzieci jest to częsta jednostka chorobowa, a co więcej nie zawsze są zmiany w USG st. biodrowych.
Jak podajecie ibuprofen?
Natalia90030.07.2014 21:20
Mozemy podać w syropie co 6 godzin 7-10 mg/kg mc
Natalia90030.07.2014 21:20
Mozemy podać w syropie co 6 godzin 7-10 mg/kg mc
meomartino31.07.2014 13:03
Po 3 dniach stosowania nieznaczna poprawa stanu klinicznego.<br />Objawy korzeniowe dodatnie.<br />CRP 160 mg/l.<br /><br />Co dalej?
meomartino31.07.2014 13:03
Po 3 dniach stosowania nieznaczna poprawa stanu klinicznego.
Objawy korzeniowe dodatnie.
CRP 160 mg/l.
Co dalej?
Natalia90031.07.2014 14:17
Zleciłabym MRI aby zobrazować miedzy innymi stawy kregosłupa - podejrzewajac młodzieńcze przewlekłe zapalenie stawów (młodzieńcze idiopatyczne zapalenie stawów).
Natalia90031.07.2014 14:17
Zleciłabym MRI aby zobrazować miedzy innymi stawy kregosłupa - podejrzewajac młodzieńcze przewlekłe zapalenie stawów (młodzieńcze idiopatyczne zapalenie stawów).
senninha31.07.2014 15:23
Pytanie, które objawy korzeniowe są dodatnie?
senninha31.07.2014 15:23
Pytanie, które objawy korzeniowe są dodatnie?
senninha31.07.2014 15:50
Ale generalnie zgadzam się z Natalią, też wysłałabym dziecko na MRI.
senninha31.07.2014 15:50
Ale generalnie zgadzam się z Natalią, też wysłałabym dziecko na MRI.
meomartino05.08.2014 06:50
Dodatni objaw Lasegua.<br />Po 5 dniach CRP nadal nie spada.<br /><br />MRI - czego?<br />Co robicie dalej?
meomartino05.08.2014 06:50
Dodatni objaw Lasegua.
Po 5 dniach CRP nadal nie spada.
MRI - czego?
Co robicie dalej?
senninha05.08.2014 12:11
MRI kręgosłupa lędźwiowego.
senninha05.08.2014 12:11
MRI kręgosłupa lędźwiowego.
Natalia90005.08.2014 12:27
MRI kregosłupa ledzwiowego i stawow krzyzowo-biodrowych.<br />Poprosiłabym tez o konsultacje okulistyczną.
Natalia90005.08.2014 12:27
MRI kregosłupa ledzwiowego i stawow krzyzowo-biodrowych.
Poprosiłabym tez o konsultacje okulistyczną.
meomartino05.08.2014 21:05
Badanie MRI wskazanych okolic nie wykazały nieprawidłowości.
meomartino05.08.2014 21:05
Badanie MRI wskazanych okolic nie wykazały nieprawidłowości.
isabell05.08.2014 21:27
Może by wziąć pod uwagę jakieś choroby rozrostowe kości (np.mięsak Ewinga) albo zapalenie kości i szpiku ?
isabell05.08.2014 21:27
Może by wziąć pod uwagę jakieś choroby rozrostowe kości (np.mięsak Ewinga) albo zapalenie kości i szpiku ?
meomartino05.08.2014 21:31
Być może słuszny kierunek, natomiast w wykonanych badaniach obrazowych uwidaczniano prawidłowe utkanie kostne.
meomartino05.08.2014 21:31
Być może słuszny kierunek, natomiast w wykonanych badaniach obrazowych uwidaczniano prawidłowe utkanie kostne.
astigmatica05.08.2014 21:38
wszyscy biorą pod uwagę tylko kości i stawy... może należałoby się zastanowić nad mięsniami?<br />przykurcz mięśnia prostego uda?<br />albo kręcąc się wokół wcześniejszych opinii, może zespół pseudołąkotkowy
astigmatica05.08.2014 21:38
wszyscy biorą pod uwagę tylko kości i stawy... może należałoby się zastanowić nad mięsniami?
przykurcz mięśnia prostego uda?
albo kręcąc się wokół wcześniejszych opinii, może zespół pseudołąkotkowy
meomartino05.08.2014 21:39
I tak wysokie CRP przy przykruczu?
meomartino05.08.2014 21:39
I tak wysokie CRP przy przykruczu?
greenrzekotka05.08.2014 21:49
Jeszcze raz oceniamy dziecko całościowo: krew: morfologię, CRP. USG stawów biodrowych. Ocena ruchomości w stawach. Oznaczyłabym dla pewności IgM i IgG przeciwko Borrelia, Neisseria, Salmonella, Shigella, jeśli jeszcze nie zostały zrobione, żeby wykluczyć reaktywne zapalenie stawów. Zdjęcie rtg kręgosłupa lędźwiowego, kończyn dolnych, najlepiej jakby uchwycić za jednym razem, bo dziecko jest jeszcze małe. Być może trzeba będzie wykonać rezonans magnetyczny właściwie od pasa w dół, to wtedy odpowie nam na wszelkie pytania zapalno-rozrostowe.
greenrzekotka05.08.2014 21:49
Jeszcze raz oceniamy dziecko całościowo: krew: morfologię, CRP. USG stawów biodrowych. Ocena ruchomości w stawach. Oznaczyłabym dla pewności IgM i IgG przeciwko Borrelia, Neisseria, Salmonella, Shigella, jeśli jeszcze nie zostały zrobione, żeby wykluczyć reaktywne zapalenie stawów. Zdjęcie rtg kręgosłupa lędźwiowego, kończyn dolnych, najlepiej jakby uchwycić za jednym razem, bo dziecko jest jeszcze małe. Być może trzeba będzie wykonać rezonans magnetyczny właściwie od pasa w dół, to wtedy odpowie nam na wszelkie pytania zapalno-rozrostowe.
kasiaksiedka1205.08.2014 21:57
a może tak byśmy wzięli pod uwagę przemijające zapalenie stawu biodrowego- etiologia wirusowa/bakteryjna- wzrost crp, prawidłowe badania obrazowe. usg stawów biodrowych- obecność płynu, niewiele ale jednak..<br />Pomyślałabym także o diagnostyce neurologicznej- dod obj. korzeniowe, crp, może tu szukać infekcji i powodu dolegliwości
kasiaksiedka1205.08.2014 21:57
a może tak byśmy wzięli pod uwagę przemijające zapalenie stawu biodrowego- etiologia wirusowa/bakteryjna- wzrost crp, prawidłowe badania obrazowe. usg stawów biodrowych- obecność płynu, niewiele ale jednak..
Pomyślałabym także o diagnostyce neurologicznej- dod obj. korzeniowe, crp, może tu szukać infekcji i powodu dolegliwości
agalek05.08.2014 22:07
Wysokie Crp poprawa po ibuprofenie może warto pomyśleć osteid osteoma?
agalek05.08.2014 22:07
Wysokie Crp poprawa po ibuprofenie może warto pomyśleć osteid osteoma?
senninha06.08.2014 14:20
A ja bym poprosiła o wynik morfologii z rozmazem, zlecałam już dawno temu, a wyniku nadal nie ma ;)
senninha06.08.2014 14:20
A ja bym poprosiła o wynik morfologii z rozmazem, zlecałam już dawno temu, a wyniku nadal nie ma ;)
Vagabond06.08.2014 16:36
Skoro w badaniach obrazowych brak zmian, a objawy wymagają wykluczenia choroby nowotworowej myślę, że warto wykonać scyntygrafię kości.
Vagabond06.08.2014 16:36
Skoro w badaniach obrazowych brak zmian, a objawy wymagają wykluczenia choroby nowotworowej myślę, że warto wykonać scyntygrafię kości.
meomartino06.08.2014 20:12
To chyba mój pierwszy quiz, który jest tak ambitnie rozwiązywany - dzięki za Wasze komentarze ;-)
[b]greenrzekotka [/b]- w powtórnym badaniu dziecka nie stwierdzasz przedmiotowo istotnych zmian powtórne wykonanie tych badań wykazało CRP 175 mg/l, Hgb 9,8 mg%
[b]kasia[/b] - rozpoznanie o którym piszesz uważam w tym przypadku powinno być postawione właśnie na samym początku, obraz jednak obecnie nieco się zmienia, bo leczenie typowe dla coxitis fugax nie pomogło.
[b]senninha[/b] - Hgb j.w., poza tym bez zmian, rozmaz bez zmian
Podejrzewam, że niebawem wpadniecie na trop - jakkolwiek przypadek mogę podpowiedzieć, nie jest jednoznaczny, natomiast jest autentyczny.
Czekam na ostateczne podsumowania, badania i dalsze pokierowanie pacjentem. Pozdrawiam!
meomartino06.08.2014 20:12
To chyba mój pierwszy quiz, który jest tak ambitnie rozwiązywany - dzięki za Wasze komentarze ;-)<br /><br />[b]greenrzekotka [/b]- w powtórnym badaniu dziecka nie stwierdzasz przedmiotowo istotnych zmian powtórne wykonanie tych badań wykazało CRP 175 mg/l, Hgb 9,8 mg%<br /><br />[b]kasia[/b] - rozpoznanie o którym piszesz uważam w tym przypadku powinno być postawione właśnie na samym początku, obraz jednak obecnie nieco się zmienia, bo leczenie typowe dla coxitis fugax nie pomogło.<br /><br />[b]senninha[/b] - Hgb j.w., poza tym bez zmian, rozmaz bez zmian<br /><br />Podejrzewam, że niebawem wpadniecie na trop - jakkolwiek przypadek mogę podpowiedzieć, nie jest jednoznaczny, natomiast jest autentyczny.<br /><br />Czekam na ostateczne podsumowania, badania i dalsze pokierowanie pacjentem. Pozdrawiam!
greenrzekotka06.08.2014 22:02
Jeżeli CRP jest wysokie, hemoglobina niska, w rozmazie nic szczególnego, w badaniach obrazowych nic szczególnego, a poprawa po ibuprofenie była nieznaczna, to może to być:
1) choroba nowotworowa. Objaw Lasegua dodatni może wskazywać na charakter miejscowy guza, usiskowy. Uważam, że powinno się dość dokładnie prześwietlić dziecko, może naprawdę ten rezonans magnetyczny właściwie całości?
2) choroba tkanki łącznej. Oznaczyć RF i HLA-B27. Nadal jestem za diagnostyką reaktywnych zapaleń stawów, jak pisałam w poście wyżej.
3) zakażenia - raczej wypadają z diagnostyki ze względu na prawidłowe krwinki białe. Dla pewności oznaczmy prokalcytoninę. Nie jest to bardzo prawdopodobne, ale należy wykluczyć również GRUŹLICĘ, zwłaszcza z możliwością zajęcia kości u dziecka. Czy dziecko było szczepione? Zróbmy Quanti- FERON TB gold.
Stan dziecka się nie poprawia, należy zadziałać czymś celowo, nie tylko przeciwbólowo, stąd szersza diagnostyka.
greenrzekotka06.08.2014 22:02
Jeżeli CRP jest wysokie, hemoglobina niska, w rozmazie nic szczególnego, w badaniach obrazowych nic szczególnego, a poprawa po ibuprofenie była nieznaczna, to może to być:<br />1) choroba nowotworowa. Objaw Lasegua dodatni może wskazywać na charakter miejscowy guza, usiskowy. Uważam, że powinno się dość dokładnie prześwietlić dziecko, może naprawdę ten rezonans magnetyczny właściwie całości? <br />2) choroba tkanki łącznej. Oznaczyć RF i HLA-B27. Nadal jestem za diagnostyką reaktywnych zapaleń stawów, jak pisałam w poście wyżej. <br />3) zakażenia - raczej wypadają z diagnostyki ze względu na prawidłowe krwinki białe. Dla pewności oznaczmy prokalcytoninę. Nie jest to bardzo prawdopodobne, ale należy wykluczyć również GRUŹLICĘ, zwłaszcza z możliwością zajęcia kości u dziecka. Czy dziecko było szczepione? Zróbmy Quanti- FERON TB gold.<br />Stan dziecka się nie poprawia, należy zadziałać czymś celowo, nie tylko przeciwbólowo, stąd szersza diagnostyka.
isabell06.08.2014 23:55
jak nie wiadomo co to może wyrostek ? :P
isabell06.08.2014 23:55
jak nie wiadomo co to może wyrostek ? :P
kasiaksiedka1207.08.2014 18:34
A co z morfologią z rozmazem? I czy robiliśmy już poziom glukozy?
Myślę o wykluczeniu cukrzycy t.1 i ew. białaczki.
Czy dotarł już wynik ASO i jak stan migdałków.
I kwas moczowy, u dzieci dna bardzo rzadko, ale jeśli to może przebiegać w postaci izolowanego zap. Jednwgo stawu.
kasiaksiedka1207.08.2014 18:34
A co z morfologią z rozmazem? I czy robiliśmy już poziom glukozy?<br />Myślę o wykluczeniu cukrzycy t.1 i ew. białaczki.<br />Czy dotarł już wynik ASO i jak stan migdałków. <br />I kwas moczowy, u dzieci dna bardzo rzadko, ale jeśli to może przebiegać w postaci izolowanego zap. Jednwgo stawu.
senninha07.08.2014 18:53
A ja bym jeszcze chciała zbadać:<br />- poziom żelaza, ferrytyny, wysycenie transferyny<br />- poziom mocznika i kreatyniny<br />- retikulocyty<br /><br />A może to szpiczak plazmocytowy? Co prawda niezwykle rzadki u dzieci no i widoczne byłyby zmiany kostne, ale różne przypadki się trafiają? :)
senninha07.08.2014 18:53
A ja bym jeszcze chciała zbadać:
- poziom żelaza, ferrytyny, wysycenie transferyny
- poziom mocznika i kreatyniny
- retikulocyty
A może to szpiczak plazmocytowy? Co prawda niezwykle rzadki u dzieci no i widoczne byłyby zmiany kostne, ale różne przypadki się trafiają? :)
Anonim07.08.2014 19:38
ASO < 13 IU/ml (w normie)
mocznik i kreatynina w normie
Fe na dolnej granicy normy
TIBC na dolnej granicy normy
ferrytyna 627 ng/ml (przy normie 7-140)
cukier na czczo 70 mg/dl
morfologia omówiona powyżej, rozmaz prawidłowy
RET 18 tys/uL
meomartino07.08.2014 19:38
ASO < 13 IU/ml (w normie)<br />mocznik i kreatynina w normie<br />Fe na dolnej granicy normy<br />TIBC na dolnej granicy normy<br />ferrytyna 627 ng/ml (przy normie 7-140)<br />cukier na czczo 70 mg/dl<br />morfologia omówiona powyżej, rozmaz prawidłowy<br />RET 18 tys/uL
senninha07.08.2014 19:50
Niedokrwistość normocytowa, która powoli zaczyna przechodzić w niedokrwistość z niedoboru żelaza plus wysokie wykładniki stanu zapalnego sugerują niedokrwistość chorób przewlekłych i aktywny proces zapalny w organizmie. Stawiałabym na jakąś chorobę autoimmunologiczną. Biorąc pod uwagę wiek, może być to choroba Crohna, dlatego zaleciłabym gastroskopię i kolonoskopię, a najpierw chciałabym zbadać kał na krew utajoną. Zdarzają się przypadki choroby Crohna bez objawów jelitowych, a tylko z objawami ze strony stawów.
senninha07.08.2014 19:50
Niedokrwistość normocytowa, która powoli zaczyna przechodzić w niedokrwistość z niedoboru żelaza plus wysokie wykładniki stanu zapalnego sugerują niedokrwistość chorób przewlekłych i aktywny proces zapalny w organizmie. Stawiałabym na jakąś chorobę autoimmunologiczną. Biorąc pod uwagę wiek, może być to choroba Crohna, dlatego zaleciłabym gastroskopię i kolonoskopię, a najpierw chciałabym zbadać kał na krew utajoną. Zdarzają się przypadki choroby Crohna bez objawów jelitowych, a tylko z objawami ze strony stawów.
kasiaksiedka1207.08.2014 19:55
Dodalabym jeszcze celiakię skąpoobjawową do naszych poszukiwań :-)
kasiaksiedka1207.08.2014 19:55
Dodalabym jeszcze celiakię skąpoobjawową do naszych poszukiwań :-)
meomartino07.08.2014 20:03
Niedokrwistość chor. przewlekłych, wysokie wykladnik stanu zapalnego - dobrze, super, ale mam wrażenie, że trochę mimo wszystko błądzimy po omacku... skąd teraz przerzucenie się na choroby akurat jelit? A jesli już to dlaczego od razu gastro/kolono? Nie ma innych prostszych badań, które powinny być już swoją drogą wcześniej wykonane?
meomartino07.08.2014 20:03
Niedokrwistość chor. przewlekłych, wysokie wykladnik stanu zapalnego - dobrze, super, ale mam wrażenie, że trochę mimo wszystko błądzimy po omacku... skąd teraz przerzucenie się na choroby akurat jelit? A jesli już to dlaczego od razu gastro/kolono? Nie ma innych prostszych badań, które powinny być już swoją drogą wcześniej wykonane?
senninha07.08.2014 20:13
Spotkałam się już z przypadkiem, kiedy jedynym objawem choroby Crohna był ból stawu kolanowego. Biorąc pod uwagę całokształt stawiam na chorobę układową, która może zaatakować stawy i to mi przyszło najpierw na myśl.
senninha07.08.2014 20:13
Spotkałam się już z przypadkiem, kiedy jedynym objawem choroby Crohna był ból stawu kolanowego. Biorąc pod uwagę całokształt stawiam na chorobę układową, która może zaatakować stawy i to mi przyszło najpierw na myśl.
kasiaksiedka1207.08.2014 20:16
Przeciwciała przeciwgliadynowe, transglutaminazie i ema, HLA B27<br />NZJ ANCA I ASCA, HLA DR1, DQ5 jeśli idziemy w tym kierunku
kasiaksiedka1207.08.2014 20:16
Przeciwciała przeciwgliadynowe, transglutaminazie i ema, HLA B27
NZJ ANCA I ASCA, HLA DR1, DQ5 jeśli idziemy w tym kierunku
Vagabond08.08.2014 19:40
Po powtórnym przeanalizowaniu myślę, że należy jeszcze wrócić do początku i rozważyć kilka podstawowych rzeczy:<br />1. Należy przyjrzeć się dokładnie w jaki sposób dziecko utyka: czy oszczędza podparcie na chorej kończynie, czy wodzi miednicą?<br />2. Sprawdzić objawy otrzewnowe, objaw Jaworskiego, Rovsinga ( być może to zapalenie wyrostka).<br />3. Zlecić OB, poziom wapnia, USG jamy brzusznej (może przepuklina).<br />4. Dopytać matkę czy dziecko było szczepione zgodnie z programem (zwłaszcza na polio).
Vagabond08.08.2014 19:40
Po powtórnym przeanalizowaniu myślę, że należy jeszcze wrócić do początku i rozważyć kilka podstawowych rzeczy:
1. Należy przyjrzeć się dokładnie w jaki sposób dziecko utyka: czy oszczędza podparcie na chorej kończynie, czy wodzi miednicą?
2. Sprawdzić objawy otrzewnowe, objaw Jaworskiego, Rovsinga ( być może to zapalenie wyrostka).
3. Zlecić OB, poziom wapnia, USG jamy brzusznej (może przepuklina).
4. Dopytać matkę czy dziecko było szczepione zgodnie z programem (zwłaszcza na polio).
kasiaksiedka1208.08.2014 20:46
Racja na p/c to nawet jeśli, to sobie poczekamy... Pomysł przedmowcy jak najbardziej, zrobilabym takze rtg j.brzusznej i kl . piersiowej.
kasiaksiedka1208.08.2014 20:46
Racja na p/c to nawet jeśli, to sobie poczekamy... Pomysł przedmowcy jak najbardziej, zrobilabym takze rtg j.brzusznej i kl . piersiowej.
isabell08.08.2014 23:09
a może uchyłek Meckela
isabell08.08.2014 23:09
a może uchyłek Meckela
senninha08.08.2014 23:35
Ja nadal chętnie zbadam kał na krew utajoną plus na pasożyty :)
senninha08.08.2014 23:35
Ja nadal chętnie zbadam kał na krew utajoną plus na pasożyty :)
meomartino09.08.2014 19:00
USG jamy brzusznej - w obrębie nadnercza prawego ostroodgraniczone ognisko hypoechogenne wielkości ok. 1,9 x 2,6 cm.<br /><br />RTG kl. piersiowej - w obrębie płuca prawego widoczne skupiska zwapnień w płatach środkowym i górnym.
meomartino09.08.2014 19:00
USG jamy brzusznej - w obrębie nadnercza prawego ostroodgraniczone ognisko hypoechogenne wielkości ok. 1,9 x 2,6 cm.
RTG kl. piersiowej - w obrębie płuca prawego widoczne skupiska zwapnień w płatach środkowym i górnym.
senninha09.08.2014 19:01
Stawiam na neuroblastoma.
W takim razie zalecam badanie poziomu katecholamin w osoczu i ich pochodnych w moczu, MRI/TK brzucha i klatki piersiowej, można rozważyć scyntygrafię kości i zakwalifikować dziecko do leczenia w zależności od stadium zaawansowania choroby.
senninha09.08.2014 19:01
Stawiam na neuroblastoma.<br /><br />W takim razie zalecam badanie poziomu katecholamin w osoczu i ich pochodnych w moczu, MRI/TK brzucha i klatki piersiowej, można rozważyć scyntygrafię kości i zakwalifikować dziecko do leczenia w zależności od stadium zaawansowania choroby.
kasiaksiedka1209.08.2014 19:39
nerczak zarodkowy- bóle kości- przerzuty, dod. obj lasegua- ucisk na korzenie nerwu masy guza, niedokrwistość- bo niewydolność szpiku, zmiany w rtg- pozapalne, przerzutowe- crp wzrasta bo obniżenie odporności i pewnie dochodząca do tego infekcja...
badanie- katecholaminy w osoczu, ich metabolity w moczu, bad. TK lub MRI okolicy guza i his-pat guza plus katecholaminy, albo pobranie szpiku i stwierdzenie charakt. dla guza komórek i katecholaminy, po czym kwalifikacja dol leczenia w zależności od stopnia zawansowania.
kasiaksiedka1209.08.2014 19:39
nerczak zarodkowy- bóle kości- przerzuty, dod. obj lasegua- ucisk na korzenie nerwu masy guza, niedokrwistość- bo niewydolność szpiku, zmiany w rtg- pozapalne, przerzutowe- crp wzrasta bo obniżenie odporności i pewnie dochodząca do tego infekcja...<br />badanie- katecholaminy w osoczu, ich metabolity w moczu, bad. TK lub MRI okolicy guza i his-pat guza plus katecholaminy, albo pobranie szpiku i stwierdzenie charakt. dla guza komórek i katecholaminy, po czym kwalifikacja dol leczenia w zależności od stopnia zawansowania.
Natalia90011.08.2014 12:29
Ja chciałabym zlecić aktywność konwertazy angiotensyny, poziom wapnia we krwi oraz w moczu.
Natalia90011.08.2014 12:29
Ja chciałabym zlecić aktywność konwertazy angiotensyny, poziom wapnia we krwi oraz w moczu.
senninha15.08.2014 10:07
To jak w końcu, to neuroblastoma czy nie? :)
senninha15.08.2014 10:07
To jak w końcu, to neuroblastoma czy nie? :)
meomartino15.08.2014 12:22
Badanie histopatologiczne wyciętej zmiany nadnercza wykazało neuroblastomę (nerwiak zarodkowy). Jest to najczęstszy pozaczaszkowy guz lity wieku dziecięcego. Należy pamiętać, że w zależności od stopnia zaawansowania choroby stosowane jest leczenie skojarzone (chirurgiczne, chemio i radioterapia).
Początkowo objawy wskazywały na przemijające zapalenie stawu biodrowego (coxitis fugas) - wobec braku poprawy w trakcie leczenia słusznie zaczęliście doszukiwać się innych przyczyn, w tym podłoża nowotworowego. Jak dokładnie wyjaśnić taką koincydencję? Trudno na tym etapie jednoznacznie ale zachęcam do lektury i dalszej dyskusji.
Dziękuję za udział!
meomartino15.08.2014 12:22
Badanie histopatologiczne wyciętej zmiany nadnercza wykazało neuroblastomę (nerwiak zarodkowy). Jest to najczęstszy pozaczaszkowy guz lity wieku dziecięcego. Należy pamiętać, że w zależności od stopnia zaawansowania choroby stosowane jest leczenie skojarzone (chirurgiczne, chemio i radioterapia).<br /><br />Początkowo objawy wskazywały na przemijające zapalenie stawu biodrowego (coxitis fugas) - wobec braku poprawy w trakcie leczenia słusznie zaczęliście doszukiwać się innych przyczyn, w tym podłoża nowotworowego. Jak dokładnie wyjaśnić taką koincydencję? Trudno na tym etapie jednoznacznie ale zachęcam do lektury i dalszej dyskusji.<br /><br />Dziękuję za udział!
senninha15.08.2014 12:55
Udało mi się znaleźć kilka anglojęzycznych opisów przypadków, w których pierwszym objawem neuroblastoma było utykanie, a potem ból biodra, który zostawał początkowo diagnozowany jako zapalenie stawu biodrowego.<br /><br />Neuroblastoma może rozsiewać się do szpiku kostnego. Przeczytałam 3 opisy przypadków i każde z dzieci z bólami kostnymi miało zajęty szpik kostny, więc być może to właśnie jest powodem bólu. W dodatku nowotwór ten nawet w wysokim stadium zaawansowania klinicznego może nie dawać od razu dużych odchyleń w morfologii, ani objawów, które jednoznacznie wskazywałyby podłoże nowotworowe. Poza tym wielu lekarzy jednak nie robi rutynowo USG jamy brzusznej pacjentom z bólami stawowymi, dlatego pacjenci ci często ?zwiedzają? po drodze oddziały ortopedyczne lub reumatologiczne.
senninha15.08.2014 12:55
Udało mi się znaleźć kilka anglojęzycznych opisów przypadków, w których pierwszym objawem neuroblastoma było utykanie, a potem ból biodra, który zostawał początkowo diagnozowany jako zapalenie stawu biodrowego.
Neuroblastoma może rozsiewać się do szpiku kostnego. Przeczytałam 3 opisy przypadków i każde z dzieci z bólami kostnymi miało zajęty szpik kostny, więc być może to właśnie jest powodem bólu. W dodatku nowotwór ten nawet w wysokim stadium zaawansowania klinicznego może nie dawać od razu dużych odchyleń w morfologii, ani objawów, które jednoznacznie wskazywałyby podłoże nowotworowe. Poza tym wielu lekarzy jednak nie robi rutynowo USG jamy brzusznej pacjentom z bólami stawowymi, dlatego pacjenci ci często ?zwiedzają? po drodze oddziały ortopedyczne lub reumatologiczne.