Psychiatria682Rozwiązany
Nieprzytomna żona
Autor: waszka
3 pytańŚredniUtworzono: 16 mar 2026
Opis przypadku
Opis przypadku: Zespół Pogotowia Ratunkowego przyjeżdża do 62-letniej kobiety, która straciła przytomność podczas wieczornej toalety. Mąż zgłasza, że po powrocie do domu zastał żonę leżącą bezwładnie na podłodze i zadzwonił po pogotowie. Próbował bezskutecznie cucić kobietę. Nie wie jak długo kobieta była nieprzytomna. Karetka przyjechała w ciągu 5 minut. Z relacji męża: pacjentka choruje na nadciśnienie tętnicze, cukrzycę, chorobę wieńcową; p rzyjmuje leki będące preparatami: aspiryny, glimepirydu, metoprololu, atorwastatyny, ramiprilu. Uczulenia na leki nieznane. P ytania QUIZowe:
Opis przypadku:
Zespół Pogotowia Ratunkowego przyjeżdża do 62-letniej kobiety, która straciła przytomność podczas wieczornej toalety. Mąż zgłasza, że po powrocie do domu zastał żonę leżącą bezwładnie na podłodze i zadzwonił po pogotowie. Próbował bezskutecznie cucić kobietę. Nie wie jak długo kobieta była nieprzytomna. Karetka przyjechała w ciągu 5 minut.
Z relacji męża: pacjentka choruje na nadciśnienie tętnicze, cukrzycę, chorobę wieńcową; przyjmuje leki będące preparatami: aspiryny, glimepirydu, metoprololu, atorwastatyny, ramiprilu. Uczulenia na leki nieznane.
Pytania
- Jak postępować w tej sytuacji?
- Co jest przyczyną utraty przytomności?
- Jakie zastosować leczenie? Data podania rozwiązania przez autora: do ok. 7 kwietnia 2012 r.
Sformułuj odpowiedź
Zgłoszone odpowiedzi (92)
Elunia24.03.2012 16:17
Sprawdzić podstawowe parametry życiowe, także reaktywność źrenic i stężenie cukru we krwi, EKG Prawdopodobne przyczyny utraty przytomności mogą być 3: udar niedokrwienny mózgu, zawał serca lub hipoglikemia. Leczenie standardowe w zależności od przyczyny....
Elunia24.03.2012 16:17
Sprawdzić podstawowe parametry życiowe, także reaktywność źrenic i stężenie cukru we krwi, EKG Prawdopodobne przyczyny utraty przytomności mogą być 3: udar niedokrwienny mózgu, zawał serca lub hipoglikemia. Leczenie standardowe w zależności od przyczyny....
waszka25.03.2012 10:16
Kto ma inny pomysł?
Sprawdzamy parametry życiowe: pacjentka nie oddycha, tętno niewyczuwalne, źrenice średnio szerokie, symetryczne, z zachowaną reakcją na światło. Co robimy?
waszka25.03.2012 10:16
Kto ma inny pomysł?<br />Sprawdzamy parametry życiowe: pacjentka nie oddycha, tętno niewyczuwalne, źrenice średnio szerokie, symetryczne, z zachowaną reakcją na światło. Co robimy?
mducek25.03.2012 18:03
rozpoczynamy uciskanie klp i wentylujemy przez maskę. jednocześnie sprawdzamy rytm za pomocą łyżek defibrylatora. (ale fart - zatrzymała się w ciągu poprzednich kilku minut!)<br /><br />kobieta jest w łazience więc proponuję zakręcić kran i otworzyć okno (najlepiej żeby zrobić przeciąg).<br /><br />oglądamy poszkodowaną pod kątem urazów (np głowy przy upadku)
mducek25.03.2012 18:03
rozpoczynamy uciskanie klp i wentylujemy przez maskę. jednocześnie sprawdzamy rytm za pomocą łyżek defibrylatora. (ale fart - zatrzymała się w ciągu poprzednich kilku minut!)
kobieta jest w łazience więc proponuję zakręcić kran i otworzyć okno (najlepiej żeby zrobić przeciąg).
oglądamy poszkodowaną pod kątem urazów (np głowy przy upadku)
deesys25.03.2012 19:03
po 30 minutach nieskutecznej reanimacji wypisujemy kartę zgonu ...
deesys25.03.2012 19:03
po 30 minutach nieskutecznej reanimacji wypisujemy kartę zgonu ...
mducek25.03.2012 19:29
yyyy?
mducek25.03.2012 19:29
yyyy?
waszka25.03.2012 20:12
z kartą zgonu to jeszcze za wcześnie. trochę trzeba popracować...<br />brawo za pamięć o bezpieczeństwie ratowników! <br />nie stwierdza się widocznych ran ani krwawienia zewnętrznego, po zamonitorowaniu przerywamy uciskanie klatki na ocenę rytmu- na ekranie nieregularna linia, nieokreślonego kształtu,<br />co dalej?
waszka25.03.2012 20:12
z kartą zgonu to jeszcze za wcześnie. trochę trzeba popracować...
brawo za pamięć o bezpieczeństwie ratowników!
nie stwierdza się widocznych ran ani krwawienia zewnętrznego, po zamonitorowaniu przerywamy uciskanie klatki na ocenę rytmu- na ekranie nieregularna linia, nieokreślonego kształtu,
co dalej?
gusepperm25.03.2012 21:21
"nieregularna linia nieokreślonego kształtu" brzmi prawie jak asystolia, jednak proszę o sprostowanie
jeśli asystolia no to rko 30:2, jak najszybciej grube IV, wdrażamy protokół potwierdzenia asystolii, jeżeli uda nam się uzyskać dostęp IV adrenalina 1mg i popychamy solą. potem analizy rytmu co 2 minuty, co 3-5 adrenalina, rozważamy atropinę (czy są wskazania?), potem ewentualnie wodorowęglan sodu 50 ml jeżeli cały czas asystolia. staramy się zaintubować jak najszybciej się da. Podczas rko szukamy "4H i 4T" (oznaki odwodnienia, krwawienia wewnętrznego, zewnętrznego, patrzymy po otworach ciała, napięcie skóry, osadzenie gałek ocznych, jeżeli podejrzewamy odwodnienie płyny w szybkich bolusach) jeżeli ktoś jest w domu pytamy o to czy się uskarżała na coś, jak się czuła dziś, czy leki brała, szukamy wokół czy jest coś co by emitowało CO, inne oznaki zatrucia lekami. dokładny wywiad z domownikami.
zastanawiająca jest jednak reakcja źrenic na światło.
gusepperm25.03.2012 21:21
"nieregularna linia nieokreślonego kształtu" brzmi prawie jak asystolia, jednak proszę o sprostowanie<br />jeśli asystolia no to rko 30:2, jak najszybciej grube IV, wdrażamy protokół potwierdzenia asystolii, jeżeli uda nam się uzyskać dostęp IV adrenalina 1mg i popychamy solą. potem analizy rytmu co 2 minuty, co 3-5 adrenalina, rozważamy atropinę (czy są wskazania?), potem ewentualnie wodorowęglan sodu 50 ml jeżeli cały czas asystolia. staramy się zaintubować jak najszybciej się da. Podczas rko szukamy "4H i 4T" (oznaki odwodnienia, krwawienia wewnętrznego, zewnętrznego, patrzymy po otworach ciała, napięcie skóry, osadzenie gałek ocznych, jeżeli podejrzewamy odwodnienie płyny w szybkich bolusach) jeżeli ktoś jest w domu pytamy o to czy się uskarżała na coś, jak się czuła dziś, czy leki brała, szukamy wokół czy jest coś co by emitowało CO, inne oznaki zatrucia lekami. dokładny wywiad z domownikami.<br />zastanawiająca jest jednak reakcja źrenic na światło.
deesys25.03.2012 22:33
chyba raczej chodzi o rodzaj migotania komór tzw Torsade de pointes, rytm nie do defibrylacji więc standardowe podejscie opisane przez gusepperm :)
możliwe przyczyny: utrata potasu ( biegunki, wymioty leki, niedożywienie, alkoholizm ) leki wydłużające QT, hipomagnezemia ( podajemy MgSO4 IV ), hipoksja powodująca niedokrwienie serca, kwasica, inne schorenia kardiologiczne, przerost LK, bradyarytmie, niewydolność serca, może udar, hipotermia.
deesys25.03.2012 22:33
chyba raczej chodzi o rodzaj migotania komór tzw Torsade de pointes, rytm nie do defibrylacji więc standardowe podejscie opisane przez gusepperm :)<br /><br />możliwe przyczyny: utrata potasu ( biegunki, wymioty leki, niedożywienie, alkoholizm ) leki wydłużające QT, hipomagnezemia ( podajemy MgSO4 IV ), hipoksja powodująca niedokrwienie serca, kwasica, inne schorenia kardiologiczne, przerost LK, bradyarytmie, niewydolność serca, może udar, hipotermia.
mducek26.03.2012 05:27
no mi to na migotanie komór wygląda. Łup prądem dwufazowym 150J i 2 minuty RKO zaraz po wyładowaniu. Po 2 min sprawdzamy rytm.<br /><br />btw. Torsade de Pointes to inaczej polimorficzny częstoskurcz komorowy więc rytm jak najbardziej do defibrylacji xD
mducek26.03.2012 05:27
no mi to na migotanie komór wygląda. Łup prądem dwufazowym 150J i 2 minuty RKO zaraz po wyładowaniu. Po 2 min sprawdzamy rytm.
btw. Torsade de Pointes to inaczej polimorficzny częstoskurcz komorowy więc rytm jak najbardziej do defibrylacji xD
gusepperm26.03.2012 07:19
torsada jest defibrylacyjna, ale no ani torsada ani VF ani VT nie jest linią. sinusoida jest bardziej linią niż zęby piły:) a nieokreślony kształt to chyba resztkowe pobudzenia komorowe, nie będące QRSami, szerokie i bezkształtne. dlatego tez protokół potwierdzania asystolii, podczas RKO przypiąć elektrody, zwiększyć cechę i zobaczyć kilka najmniej 2 odprowadzenia. ja jestem za algorytmem w asystolii. dobre i staranne uciśnięcia, dobra wentylacja i za 2 minuty zobaczymy w następnej analizie rytmu.
może waszka da jakiegoś linka jaki rytm widzimy
gusepperm26.03.2012 07:19
torsada jest defibrylacyjna, ale no ani torsada ani VF ani VT nie jest linią. sinusoida jest bardziej linią niż zęby piły:) a nieokreślony kształt to chyba resztkowe pobudzenia komorowe, nie będące QRSami, szerokie i bezkształtne. dlatego tez protokół potwierdzania asystolii, podczas RKO przypiąć elektrody, zwiększyć cechę i zobaczyć kilka najmniej 2 odprowadzenia. ja jestem za algorytmem w asystolii. dobre i staranne uciśnięcia, dobra wentylacja i za 2 minuty zobaczymy w następnej analizie rytmu.<br />może waszka da jakiegoś linka jaki rytm widzimy
mducek26.03.2012 13:26
no to trochę słabe bo każdy może sobie ten "opis rytmu" zinterpretować na swój sposób.<br /><br />gusepperm nie wiem jak ciebie, ale mnie w szkole uczyli że linia nie musi być prosta ^^
mducek26.03.2012 13:26
no to trochę słabe bo każdy może sobie ten "opis rytmu" zinterpretować na swój sposób.
gusepperm nie wiem jak ciebie, ale mnie w szkole uczyli że linia nie musi być prosta ^^
waszka26.03.2012 16:28
daję linka, bo rzeczywiście moja interpretacja słowna nie jest dla wszystkich jasna:
http://cueflash.com/cardimages/questions/thumbnails/7/2/5427795.jpg
waszka26.03.2012 16:28
daję linka, bo rzeczywiście moja interpretacja słowna nie jest dla wszystkich jasna:<br />http://cueflash.com/cardimages/questions/thumbnails/7/2/5427795.jpg
gusepperm26.03.2012 16:40
bo ja zamiast linijki miałem zjechany brzeszczot
gusepperm26.03.2012 16:40
bo ja zamiast linijki miałem zjechany brzeszczot
gusepperm26.03.2012 16:48
no więc VF. dobrej jakości RKO, szybka defibrylacja, potem co 2 minuty analiza rytmu. jeżeli nic się nie zmienia to algorytm w rytmach defibrylacyjnych, jeśli przejdzie w asystolie to algorytm do niedefibrylacyjnych. adrenalina 1mg i amiodaron 300mg po 3 defibrylacji. potem adrenalina co 2 pętle, amiodaron ewentualnie jeszcze 150mg po 2 pętlach. no i wiadomo 4H i 4T wykluczamy.
gusepperm26.03.2012 16:48
no więc VF. dobrej jakości RKO, szybka defibrylacja, potem co 2 minuty analiza rytmu. jeżeli nic się nie zmienia to algorytm w rytmach defibrylacyjnych, jeśli przejdzie w asystolie to algorytm do niedefibrylacyjnych. adrenalina 1mg i amiodaron 300mg po 3 defibrylacji. potem adrenalina co 2 pętle, amiodaron ewentualnie jeszcze 150mg po 2 pętlach. no i wiadomo 4H i 4T wykluczamy.
waszka26.03.2012 16:56
W poszukiwaniu oznak odwodnienia: skóra prawidłowo wilgotna (wszak wyszła właśnie z kąpieli), prawidłowo napięta, język wilgotny, osadzenie gałek ocznych prawidłowe. (BTW nie ma już reakcji źrenic na światło) Nie stwierdza się oznak zewnętrznego ani wewnętrznego krwawienia w badaniu przedmiotowym.
Wywiad od męża: ?żona choruje na serce i czasem przy wysiłku ma bóle za mostkiem, które ustępują po nitroglicerynie, dziś również miała takie dolegliwości 1x, ustąpiły po przyjęciu nitro. Poza tym żona czuła się dobrze. Wzięła wszystkie leki wg wskazań lekarza. Nie miała biegunki, wymiotów, alkohol pija bardzo rzadko. Nie zauważyłem nic niepokojącego.?
W domu nie znaleziono pustych opakowań po lekach. W łazience znajduje się piecyk gazowy starego typu, ogrzewanie gazowe.
waszka26.03.2012 16:56
W poszukiwaniu oznak odwodnienia: skóra prawidłowo wilgotna (wszak wyszła właśnie z kąpieli), prawidłowo napięta, język wilgotny, osadzenie gałek ocznych prawidłowe. (BTW nie ma już reakcji źrenic na światło) Nie stwierdza się oznak zewnętrznego ani wewnętrznego krwawienia w badaniu przedmiotowym. <br />Wywiad od męża: ?żona choruje na serce i czasem przy wysiłku ma bóle za mostkiem, które ustępują po nitroglicerynie, dziś również miała takie dolegliwości 1x, ustąpiły po przyjęciu nitro. Poza tym żona czuła się dobrze. Wzięła wszystkie leki wg wskazań lekarza. Nie miała biegunki, wymiotów, alkohol pija bardzo rzadko. Nie zauważyłem nic niepokojącego.?<br />W domu nie znaleziono pustych opakowań po lekach. W łazience znajduje się piecyk gazowy starego typu, ogrzewanie gazowe.
mducek26.03.2012 17:15
może zatem zatrucie CO? do różnicowania z OZW, zatorowością płucną, zaburzeniami elektrolitowymi, udarem/krwawieniem podpajęczynówkowym
algorytm ALS leci, ale warto jak najszybciej zaintubować pacjentkę i wentylować tlenem o jak największym stężeniu. no i wzywamy strażaków z detektorem CO. Jeśli mamy lifepacka 15 to możemy spróbować założyć pulsoksymetr i odczytać poziom karboksyhemiglobiny.
mducek26.03.2012 17:15
może zatem zatrucie CO? do różnicowania z OZW, zatorowością płucną, zaburzeniami elektrolitowymi, udarem/krwawieniem podpajęczynówkowym<br /><br />algorytm ALS leci, ale warto jak najszybciej zaintubować pacjentkę i wentylować tlenem o jak największym stężeniu. no i wzywamy strażaków z detektorem CO. Jeśli mamy lifepacka 15 to możemy spróbować założyć pulsoksymetr i odczytać poziom karboksyhemiglobiny.
gusepperm26.03.2012 17:48
można zewnętrznie monitorować karboksyhemoglobinę? gdzie tak?<br />nic nie zrobimy na miejscu. chyba że to ekstra pogotowie i mamy cobas h 232 to mierzymy troponiny, ck-mb, d-dimery, to nam ewentualnie udar zostaje
gusepperm26.03.2012 17:48
można zewnętrznie monitorować karboksyhemoglobinę? gdzie tak?
nic nie zrobimy na miejscu. chyba że to ekstra pogotowie i mamy cobas h 232 to mierzymy troponiny, ck-mb, d-dimery, to nam ewentualnie udar zostaje
waszka26.03.2012 18:08
niestety nie mamy sprzętu do pomiaru karboksy, ani niczego innego prócz glukometru i pulsoksymetru,<br />po 10 minutach ALS (podczas czynności ratunkowych zaintubowano pacjentkę) powrót spontanicznego krążenia
waszka26.03.2012 18:08
niestety nie mamy sprzętu do pomiaru karboksy, ani niczego innego prócz glukometru i pulsoksymetru,
po 10 minutach ALS (podczas czynności ratunkowych zaintubowano pacjentkę) powrót spontanicznego krążenia
mducek26.03.2012 18:26
Badanie dalsze - osłuchać serce i płuca, zbadać brzuch, ocenić żyły szyjne, poszukać oznak urazu. Potem pomiar ciśnienia, tętna, glikemii, EKG 12 odprowadzeń, monitorowanie, podłączenie do respiratora transportowego i jak najszybszy transport do szpitala (jeśli są oznaki STEMI to do pracowni hemodynamicznej). Hipotensję leczymy wlewem dopaminy lub levonoru oraz krystaloidów.<br /><br />Po przewiezieniu do szpitala - wdrożyć hipotermię terapeutyczną oraz poszukiwać przyczyn zatrzymania krążenia.<br />Badania laboratoryjne gazometria + poziom CO, morfologia, D-dimery, APTT, PT, fibrynogen, troponina, CK-MB, kreatynina, mocznik, glukoza, Na+, K+, Ca2+, Cl-, amylaza, CRP, bilirubina, badanie ogólne moczu, posiew moczu, posiew krwi.<br />ECHO serca (poszukujemy zaburzeń kurczliwości oraz cech przeciążenia prawej komory).<br />TK głowy - szukamy cech udaru, obrzęku mózgu lub krwawienia podpajęczynówkowego.
mducek26.03.2012 18:26
Badanie dalsze - osłuchać serce i płuca, zbadać brzuch, ocenić żyły szyjne, poszukać oznak urazu. Potem pomiar ciśnienia, tętna, glikemii, EKG 12 odprowadzeń, monitorowanie, podłączenie do respiratora transportowego i jak najszybszy transport do szpitala (jeśli są oznaki STEMI to do pracowni hemodynamicznej). Hipotensję leczymy wlewem dopaminy lub levonoru oraz krystaloidów.
Po przewiezieniu do szpitala - wdrożyć hipotermię terapeutyczną oraz poszukiwać przyczyn zatrzymania krążenia.
Badania laboratoryjne gazometria + poziom CO, morfologia, D-dimery, APTT, PT, fibrynogen, troponina, CK-MB, kreatynina, mocznik, glukoza, Na+, K+, Ca2+, Cl-, amylaza, CRP, bilirubina, badanie ogólne moczu, posiew moczu, posiew krwi.
ECHO serca (poszukujemy zaburzeń kurczliwości oraz cech przeciążenia prawej komory).
TK głowy - szukamy cech udaru, obrzęku mózgu lub krwawienia podpajęczynówkowego.
gusepperm26.03.2012 21:42
zgadzam się z mducek, ale czy potrzebne te wszystkie badania (posiewy, amylazy, crp,)? na początek ABCD, saturacja, osłuchać klatkę, ekg, ciśnienie, nawrót włośniczkowy, glikemia, brzuch i cechy urazu też, co do wentylacji to teraz już respirator, mieszanka tlenu i powietrza, pod kontrolą ETCO2 i pulsoksymetrii. leczenie to ciśnienie utrzymać perfuzyjne, wstrzymać się z dopaminą jeżeli podejrzenie zawału, levonor ok.
Na sor morfologię, krzepnięcie, markery zawałowe, d-dimery, krystaloidy, gazometria, parametry czynności nerek. echo też dobry pomysł. tk też o ile pacjent jest stabilny
no i oczywiście dokładne badanie przedmiotowe.
gusepperm26.03.2012 21:42
zgadzam się z mducek, ale czy potrzebne te wszystkie badania (posiewy, amylazy, crp,)? na początek ABCD, saturacja, osłuchać klatkę, ekg, ciśnienie, nawrót włośniczkowy, glikemia, brzuch i cechy urazu też, co do wentylacji to teraz już respirator, mieszanka tlenu i powietrza, pod kontrolą ETCO2 i pulsoksymetrii. leczenie to ciśnienie utrzymać perfuzyjne, wstrzymać się z dopaminą jeżeli podejrzenie zawału, levonor ok.<br />Na sor morfologię, krzepnięcie, markery zawałowe, d-dimery, krystaloidy, gazometria, parametry czynności nerek. echo też dobry pomysł. tk też o ile pacjent jest stabilny<br />no i oczywiście dokładne badanie przedmiotowe.
hushe27.03.2012 17:48
jakie mamy ciśnienie, tętno? Co z tym cukrem? Koniecznie potas, przy najbliższej możliwości gazometria. Poza tym, jedziemy do szpitala, ekg 12-odpr. jak najszybciej, zależnie od ekg patrzymy, czy na koro ją trzeba wieźć czy do najbliższego szpitala.
hushe27.03.2012 17:48
jakie mamy ciśnienie, tętno? Co z tym cukrem? Koniecznie potas, przy najbliższej możliwości gazometria. Poza tym, jedziemy do szpitala, ekg 12-odpr. jak najszybciej, zależnie od ekg patrzymy, czy na koro ją trzeba wieźć czy do najbliższego szpitala.
waszka27.03.2012 19:08
W badaniu: płuca i serce bez zmian osłuchowych, czynność serca miarowa100/min, BP 100/60, nawrót włośniczkowy 2s, sO2 94%; brzuch miękki, niebolesny, bez oporów patologicznych. Żyły szyjne bz. Badanie urazowe bz. glukoza 160mg%,
EKG: RZM, skośne do góry obniżenie ST w V1,V2,V3
waszka27.03.2012 19:08
W badaniu: płuca i serce bez zmian osłuchowych, czynność serca miarowa100/min, BP 100/60, nawrót włośniczkowy 2s, sO2 94%; brzuch miękki, niebolesny, bez oporów patologicznych. Żyły szyjne bz. Badanie urazowe bz. glukoza 160mg%,<br />EKG: RZM, skośne do góry obniżenie ST w V1,V2,V3
gusepperm28.03.2012 08:50
ja bym przełożył elektrodę v4 symetrycznie po prawej stronie, szukając uniesień, dodatkowo ekg na plecach symetrycznie do standardowych v1-v6. podejrzewam zawał ściany tylnej. może nstemi. czy wyniki lab są? kompletujemy powoli skład hemodynamiki.
gusepperm28.03.2012 08:50
ja bym przełożył elektrodę v4 symetrycznie po prawej stronie, szukając uniesień, dodatkowo ekg na plecach symetrycznie do standardowych v1-v6. podejrzewam zawał ściany tylnej. może nstemi. czy wyniki lab są? kompletujemy powoli skład hemodynamiki.
waszka28.03.2012 13:06
wyników lab nie ma, bo jesteśmy w karetce na etapie decyzji gdzie wieźć pacjentkę
ekg wykonane po prawej stronie bez uniesień; ekg na plecach- bez zmian
waszka28.03.2012 13:06
wyników lab nie ma, bo jesteśmy w karetce na etapie decyzji gdzie wieźć pacjentkę<br />ekg wykonane po prawej stronie bez uniesień; ekg na plecach- bez zmian
gusepperm28.03.2012 16:26
a czy v 1 i 2 są załamki R wysokie (a przynajmniej nieproporcjonalnie wysokie do S)? odzyskała przytomność może? ja bym wiózł na sor który ma aktualnie czynny dyżur hemodynamiczny.
gusepperm28.03.2012 16:26
a czy v 1 i 2 są załamki R wysokie (a przynajmniej nieproporcjonalnie wysokie do S)? odzyskała przytomność może? ja bym wiózł na sor który ma aktualnie czynny dyżur hemodynamiczny.
waszka29.03.2012 13:54
załamki R w V1, V2 mniejsze od S; <br />pacjentka odzyskała przytomność, jest splątana, brak logicznego kontaktu
waszka29.03.2012 13:54
załamki R w V1, V2 mniejsze od S;
pacjentka odzyskała przytomność, jest splątana, brak logicznego kontaktu
gusepperm29.03.2012 14:39
jakie teraz są parametry saturacja, RR, akcja serca, oddechy, rytm, jakieś ewolucje w ekg, obrzęki obwodowe, osłuchowo klp? jakieś zmiany? teraz badanie neurologiczne możnaby zrobić. GCS, źrenice, reakcja na światło, ruchomośc gałek ocznych, oczopląsy, układ piramidowy (siła, odruchy), objawy oponowe, układ pozapiramidowy, mowa, zborność ruchów, ruchy językiem, podniebienie, szczerzenie zębów itd.
gusepperm29.03.2012 14:39
jakie teraz są parametry saturacja, RR, akcja serca, oddechy, rytm, jakieś ewolucje w ekg, obrzęki obwodowe, osłuchowo klp? jakieś zmiany? teraz badanie neurologiczne możnaby zrobić. GCS, źrenice, reakcja na światło, ruchomośc gałek ocznych, oczopląsy, układ piramidowy (siła, odruchy), objawy oponowe, układ pozapiramidowy, mowa, zborność ruchów, ruchy językiem, podniebienie, szczerzenie zębów itd.
waszka29.03.2012 16:14
czy pacjentka jest ciągle zaintubowana?
sO2 99%, BP 140/70, HR 110/min, RR 16/min, EKG bez zmian,
przedmiotowo nad polami płucnymi bez zmian osluchowych, nie stwierdza się obrzęków obwodowych;
GCS 10 (oczy 4/ mowa 2/ruch 4) źrenice średnioszerokie, symetryczne, zachowana reakcja na światło, ruchomość trudna do oceny- pacjentka nie współpracuje, oczopląsu nie stwierdza się;
siła mięśniowa- nie można zbadać, pacjentka nie spełnia poleceń; odruchy fizjologiczne prawidłowe, średnio nasilone; objawy oponowe ujemne, mowa niewyraźna, bełkocząca; próby zborności ani badania nn czaszkowych nie wykonano- pacjentka nie wykonuje poleceń;
waszka29.03.2012 16:14
czy pacjentka jest ciągle zaintubowana?<br />sO2 99%, BP 140/70, HR 110/min, RR 16/min, EKG bez zmian, <br />przedmiotowo nad polami płucnymi bez zmian osluchowych, nie stwierdza się obrzęków obwodowych;<br />GCS 10 (oczy 4/ mowa 2/ruch 4) źrenice średnioszerokie, symetryczne, zachowana reakcja na światło, ruchomość trudna do oceny- pacjentka nie współpracuje, oczopląsu nie stwierdza się;<br />siła mięśniowa- nie można zbadać, pacjentka nie spełnia poleceń; odruchy fizjologiczne prawidłowe, średnio nasilone; objawy oponowe ujemne, mowa niewyraźna, bełkocząca; próby zborności ani badania nn czaszkowych nie wykonano- pacjentka nie wykonuje poleceń;
gusepperm30.03.2012 19:30
tzn jak pacjentka jest zaintubowana to raczej że w GCS mowę ma na 2 :D. ale nie, jest ekstubowana.<br />no taką stabilną pacjentkę można na sor oddać. dalsza diagnostykab wg mnie zatrucie zewnątrz/wewnątrzpochodne, zatorowość płucna, nstemi-ozw.
gusepperm30.03.2012 19:30
tzn jak pacjentka jest zaintubowana to raczej że w GCS mowę ma na 2 :D. ale nie, jest ekstubowana.
no taką stabilną pacjentkę można na sor oddać. dalsza diagnostykab wg mnie zatrucie zewnątrz/wewnątrzpochodne, zatorowość płucna, nstemi-ozw.
mducek30.03.2012 20:56
to ja już niczego nie rozumiem... Przytomna po 20 minutach resuscytacji, gada z rurką intubacyjną w tchawicy?
mducek30.03.2012 20:56
to ja już niczego nie rozumiem... Przytomna po 20 minutach resuscytacji, gada z rurką intubacyjną w tchawicy?
waszka31.03.2012 08:16
pozwoliłam sobie ekstubować pacjentkę bez waszej zgody przed oceną GCS, a ze jest przytomna... to trzeba się tylko cieszyć. jedziemy na sor i robimy jej badania.
waszka31.03.2012 08:16
pozwoliłam sobie ekstubować pacjentkę bez waszej zgody przed oceną GCS, a ze jest przytomna... to trzeba się tylko cieszyć. jedziemy na sor i robimy jej badania.
waszka31.03.2012 10:20
gazometria pH 7,31 pCO2 29mmHg, HCO3 17 pO2 80mmHg sO2 98%, <br />morfologia RBC 4,0mln/ul, Hgb 14g/dl, Hct 43%, MCV 92fl, LEU 6tys/ul, PLT 255tys/dl, <br />D-dimery 2560 , APTT, PT- prawidłowe, fibrynogen- norma, <br />troponina I- 0,11ug/l (norma 0,02), CK-MB 140jm/l (przy normie 5-20)- 1,5h od incydentu ,<br />kreatynina 1,2, mocznik 36mg/dl , glukoza 155mg%, <br />Na+136, K+5,4, Ca2+10mg/dl, Cl-95, amylaza-norma, CRP 0,4, bilirubina0,8, badanie ogólne moczu- bz<br />posiewy- pobrać?
waszka31.03.2012 10:20
gazometria pH 7,31 pCO2 29mmHg, HCO3 17 pO2 80mmHg sO2 98%,
morfologia RBC 4,0mln/ul, Hgb 14g/dl, Hct 43%, MCV 92fl, LEU 6tys/ul, PLT 255tys/dl,
D-dimery 2560 , APTT, PT- prawidłowe, fibrynogen- norma,
troponina I- 0,11ug/l (norma 0,02), CK-MB 140jm/l (przy normie 5-20)- 1,5h od incydentu ,
kreatynina 1,2, mocznik 36mg/dl , glukoza 155mg%,
Na+136, K+5,4, Ca2+10mg/dl, Cl-95, amylaza-norma, CRP 0,4, bilirubina0,8, badanie ogólne moczu- bz
posiewy- pobrać?
waszka31.03.2012 10:26
TK głowy- drobne stare ogniska niedokrwienne, bez cech świeżego niedokrwienia, bez cech krwawienia, struktury mózgowia położone symetrycznie, struktury kostne bez zmian patologicznych,
waszka31.03.2012 10:26
TK głowy- drobne stare ogniska niedokrwienne, bez cech świeżego niedokrwienia, bez cech krwawienia, struktury mózgowia położone symetrycznie, struktury kostne bez zmian patologicznych,
gusepperm31.03.2012 13:53
angio tk klatki piersiowej, usg serca, powoli myślimy o fibrynolizie. podajemy cały czas tlen o wysokim przepływie.streptokinaza, urokinaza, alteplaza, rt-PA, heparynyn nie wiem co sie teraz daje. widziałbym to w ten sposób zatorowość płucna-->przeciążenie prawej komory--> zawał prawej komory (poszukujemy w usg hipokinezy prawej komory i lewej komory, w angio TK zatoru płucnego. jeżeli jest zator płucny to fibrynoliza, jeśli nie ma PCI)
gusepperm31.03.2012 13:53
angio tk klatki piersiowej, usg serca, powoli myślimy o fibrynolizie. podajemy cały czas tlen o wysokim przepływie.streptokinaza, urokinaza, alteplaza, rt-PA, heparynyn nie wiem co sie teraz daje. widziałbym to w ten sposób zatorowość płucna-->przeciążenie prawej komory--> zawał prawej komory (poszukujemy w usg hipokinezy prawej komory i lewej komory, w angio TK zatoru płucnego. jeżeli jest zator płucny to fibrynoliza, jeśli nie ma PCI)
waszka02.04.2012 17:43
angio-TK klatki: bez zmian patologicznych<br />echo serca: <br />wymiary jam serca oraz szerokość dużych naczyń- w granicach normy; <br />grubość ścian mięśnia sercowego- w normie, <br />odcinkowe zaburzenia kurczliwości, hipokineza ściany przedniej; EF=50%; <br />zastawki: o prawidłowej morfologii i ruchomości; <br />ślad płynu w worku osierdziowym
waszka02.04.2012 17:43
angio-TK klatki: bez zmian patologicznych
echo serca:
wymiary jam serca oraz szerokość dużych naczyń- w granicach normy;
grubość ścian mięśnia sercowego- w normie,
odcinkowe zaburzenia kurczliwości, hipokineza ściany przedniej; EF=50%;
zastawki: o prawidłowej morfologii i ruchomości;
ślad płynu w worku osierdziowym
gusepperm03.04.2012 06:35
no to PCI zostało
gusepperm03.04.2012 06:35
no to PCI zostało
mducek03.04.2012 18:33
żeby rozpoznać OZW trzeba powtórzyć troponinę po 6h (po 3 w przypadku hsT) od pierwszego oznaczenia.<br /><br />biorąc pod uwagę wywiad mamy do czynienia z NSTEMI powikłanym NZK i trzeba szybko brać się za przetykanie rur...
mducek03.04.2012 18:33
żeby rozpoznać OZW trzeba powtórzyć troponinę po 6h (po 3 w przypadku hsT) od pierwszego oznaczenia.
biorąc pod uwagę wywiad mamy do czynienia z NSTEMI powikłanym NZK i trzeba szybko brać się za przetykanie rur...
gusepperm04.04.2012 08:32
no wzrost troponin jest kinaz też, objawy są i były, juz 2 raz nie ma co oznaczać. można rozpoznać "nstemi-ozw" i PCI robić. a ja dalej wierzę ze to nstemi to powikłanie zatorowości płucnej:)
gusepperm04.04.2012 08:32
no wzrost troponin jest kinaz też, objawy są i były, juz 2 raz nie ma co oznaczać. można rozpoznać "nstemi-ozw" i PCI robić. a ja dalej wierzę ze to nstemi to powikłanie zatorowości płucnej:)
waszka04.04.2012 17:00
ok, chora została zakwalifikowana do koronarografii i- jeśli koro pokaże zwężenia- leczenia inwazyjnego;<br />podajemy pacjentce jakieś leki przed zawiezieniem jej do pracowni? bo o ile pamiętam to jeszcze nic nie dostała
waszka04.04.2012 17:00
ok, chora została zakwalifikowana do koronarografii i- jeśli koro pokaże zwężenia- leczenia inwazyjnego;
podajemy pacjentce jakieś leki przed zawiezieniem jej do pracowni? bo o ile pamiętam to jeszcze nic nie dostała
gusepperm04.04.2012 17:24
tak tak, przed koronarografia ASA, klopidogrel, LMWH. to o ile nie ma przeciwwskazań.
gusepperm04.04.2012 17:24
tak tak, przed koronarografia ASA, klopidogrel, LMWH. to o ile nie ma przeciwwskazań.
waszka10.04.2012 18:47
nie ma przeciwwskazań do podania żadnego z w/wym leków
wykonano koronarografię, w której stwierdzono: LMCA zmiany przyścienne. LAD zwężona istotnie na odcinku przejścia segmentu proksymalnego w środkowy, gałąź diagonala zwężona istotnie. CX istotnie zwężona w segmencie proksymalnym. RCA zmiany przyścienne na całym przebiegu, zamknięta pod koniec segmentu dystalnego.
przeprowadzono PCI uzyskując poprawę przepływu - zabieg bez powikłań
otrzymano telefon ze straży pożarnej z informacją, iż w mieszkaniu pacjentki wykryto przekraczające normę stężenie tlenku węgla najprawdopodobniej ulatniającego się z niesprawnego piecyka,
waszka10.04.2012 18:47
nie ma przeciwwskazań do podania żadnego z w/wym leków<br />wykonano koronarografię, w której stwierdzono: LMCA zmiany przyścienne. LAD zwężona istotnie na odcinku przejścia segmentu proksymalnego w środkowy, gałąź diagonala zwężona istotnie. CX istotnie zwężona w segmencie proksymalnym. RCA zmiany przyścienne na całym przebiegu, zamknięta pod koniec segmentu dystalnego.<br />przeprowadzono PCI uzyskując poprawę przepływu - zabieg bez powikłań<br /><br />otrzymano telefon ze straży pożarnej z informacją, iż w mieszkaniu pacjentki wykryto przekraczające normę stężenie tlenku węgla najprawdopodobniej ulatniającego się z niesprawnego piecyka,
gusepperm11.04.2012 07:34
w takim razie by wypadało jakoś oznaczyć ilość karboksyhemoglobiny. w zależności od stężenia, stopnia kwasicy i stanu ogólnego podjąć decyzję czy hiperbaria czy duże stężenia tlenu + np CPAP. wychodzi na to że PCI nie było konieczne. przynajmniej nie na ostro. no ale na dłuższą metę też raczej nie zaszkodziło.
gusepperm11.04.2012 07:34
w takim razie by wypadało jakoś oznaczyć ilość karboksyhemoglobiny. w zależności od stężenia, stopnia kwasicy i stanu ogólnego podjąć decyzję czy hiperbaria czy duże stężenia tlenu + np CPAP. wychodzi na to że PCI nie było konieczne. przynajmniej nie na ostro. no ale na dłuższą metę też raczej nie zaszkodziło.
waszka11.04.2012 15:05
bardzo dobrze poradziliście sobie z przypadkiem, szczególnie na początku- <br />1. BRAWO ZA OTWARCIE OKNA I PRZEWIETRZENIE POKOJU, przede wszystkim liczy się bezpieczeństwo własne- inaczej ratownicy szybko by polegli;<br />2. dobrze prowadzony ALS (problemy z interpretacją EKG traktujemy jako błąd techniczny) choć niestety niektórzy mieli dylematy z defibrylacją w migotaniu (!!!), chciałam przypomnieć również o nowych wytycznych odnośnie atropiny- nie stosuje się jej rutynowo w asystolii/PEA!!! jedynie w bradykardii; <br />3. bardzo dobrze szeroko różnicowaliście przyczyny zatrzymania krążenia<br />4. podwyższone stężenie troponin po defibrylacji (a tym bardziej po wielu defibrylacjach) bardzo komplikuje rozpoznanie zawału NSTEMI, gdyż ani go nie wyklucza ani nie potwierdza, <br />5. przydałoby się oznaczenie karboksyhemoglobiny, w karetce była o tym mowa, ale nie było sprzętu, później już zostało to przeoczone, myślę, że skupiliście się na podwyższonych enzymach sercowych <br /><br />Przypadek uważam za rozwiązany z rozpoznaniem: zatrzymanie krążenia, zawał serca NSTEMI wywołany niedotlenieniem w przebiegu zatrucia CO
waszka11.04.2012 15:05
bardzo dobrze poradziliście sobie z przypadkiem, szczególnie na początku-
1. BRAWO ZA OTWARCIE OKNA I PRZEWIETRZENIE POKOJU, przede wszystkim liczy się bezpieczeństwo własne- inaczej ratownicy szybko by polegli;
2. dobrze prowadzony ALS (problemy z interpretacją EKG traktujemy jako błąd techniczny) choć niestety niektórzy mieli dylematy z defibrylacją w migotaniu (!!!), chciałam przypomnieć również o nowych wytycznych odnośnie atropiny- nie stosuje się jej rutynowo w asystolii/PEA!!! jedynie w bradykardii;
3. bardzo dobrze szeroko różnicowaliście przyczyny zatrzymania krążenia
4. podwyższone stężenie troponin po defibrylacji (a tym bardziej po wielu defibrylacjach) bardzo komplikuje rozpoznanie zawału NSTEMI, gdyż ani go nie wyklucza ani nie potwierdza,
5. przydałoby się oznaczenie karboksyhemoglobiny, w karetce była o tym mowa, ale nie było sprzętu, później już zostało to przeoczone, myślę, że skupiliście się na podwyższonych enzymach sercowych
Przypadek uważam za rozwiązany z rozpoznaniem: zatrzymanie krążenia, zawał serca NSTEMI wywołany niedotlenieniem w przebiegu zatrucia CO
ksiemieniewski24.04.2012 20:11
Sprawdzić podstawowe parametry życiowe, rozszerzone o EKG i badanie neurologiczne. Być może zatrucie tlenkiem węgla. W takim przypadku oznaczenie karboksyhemoglobiny, no i komora hiperbaryczna.
ksiemieniewski24.04.2012 20:11
Sprawdzić podstawowe parametry życiowe, rozszerzone o EKG i badanie neurologiczne. Być może zatrucie tlenkiem węgla. W takim przypadku oznaczenie karboksyhemoglobiny, no i komora hiperbaryczna.
ksiemieniewski24.04.2012 20:15
Yhm i dopiero teraz przeczytałem ostatni komentarz;/
ksiemieniewski24.04.2012 20:15
Yhm i dopiero teraz przeczytałem ostatni komentarz;/
waszka24.04.2012 21:20
miałeś nosa :)
waszka24.04.2012 21:20
miałeś nosa :)