z chirurgii17471
Pijany z urazem głowy ... częsta rzeczywistość
Autor: Mateusz Stolarz
2 pytańŚredniUtworzono: 16 mar 2026
uraz głowyRTGTKpijanystan upojenia
Opis przypadku
Opis przypadku: Na Izbę Przyjęć szpitala miejskiego zostaje przywieziony przez zespół ratownictwa medycznego pijany mężczyzna który przewrócił się pod wpływem alkoholu. Rana tłuczona okolicy potylicznej. Przy przyjęciu z relacji ratowników: kontakt utrudniony z uwagi na alkohol, nie wiadomo czy utracił przytomność, neguje utratę przytomności, neguje operacje ale na brzuchu widoczna blizna po laparotomii. Ciśnienie 160/86, tętno78/min.
Pytania
- Jakie powinno być dalsze postępowanie?
- Jakie badania wykonać? Dodatkowe informacje: W Szpitalu dostęp jest do USG, RTG, TK, konsultacji internistycznej, neurologicznej i chirurgicznej.
Sformułuj odpowiedź
Zgłoszone odpowiedzi (22)
Sarenka
05.04.2017 19:03
Uraz głowy powinien wylądować w TK.
Jak wygląda potylica w badaniu przedmiotowym? Czy jest rana? Krwawienie? Jeśli tak to trzeba będzie oczyścić i zaopatrzyć chirurgicznie.
GCS? Źrenice? Oddech?
Czy w badaniu przedmiotowym coś innego rzuca się w oczy? Czy widać ewentualnie inne uszkodzenia ciała/złamania?
Czy pacjent jest na tyle w kontakcie, żeby poszerzać wywiad (nie wiemy, czy alkohol na pewno był przyczyną przewrócenia się, chociaż to jest najbardziej prawdopodobny scenariusz)?
Może wykonać USG j. brzusznej - w końcu upadek to upadek, nie wiadomo, jak wyglądały okoliczności.
Sarenka
05.04.2017 19:03
Uraz głowy powinien wylądować w TK.
Jak wygląda potylica w badaniu przedmiotowym? Czy jest rana? Krwawienie? Jeśli tak to trzeba będzie oczyścić i zaopatrzyć chirurgicznie.
GCS? Źrenice? Oddech?
Czy w badaniu przedmiotowym coś innego rzuca się w oczy? Czy widać ewentualnie inne uszkodzenia ciała/złamania?
Czy pacjent jest na tyle w kontakcie, żeby poszerzać wywiad (nie wiemy, czy alkohol na pewno był przyczyną przewrócenia się, chociaż to jest najbardziej prawdopodobny scenariusz)?
Może wykonać USG j. brzusznej - w końcu upadek to upadek, nie wiadomo, jak wyglądały okoliczności.
kasgoz
05.04.2017 19:05
j/w tylko do TK głowy ja bym dodała kręgosłup szyjny. Jeśli brak możliwości uzyskania wiarygodnego wywiadu + np duszność, ściszenie szmeru, ból brzucha - poszerzamy TK w dół.
kasgoz
05.04.2017 19:05
j/w tylko do TK głowy ja bym dodała kręgosłup szyjny. Jeśli brak możliwości uzyskania wiarygodnego wywiadu + np duszność, ściszenie szmeru, ból brzucha - poszerzamy TK w dół.
Sarenka
05.04.2017 21:41
Chcialam dodac jeszcze podstawowe badania lab. Jak morfologia, elektrolity, ast, alt, glukoza, etanol, INR, aptt...
Sarenka
05.04.2017 21:41
Chcialam dodac jeszcze podstawowe badania lab. Jak morfologia, elektrolity, ast, alt, glukoza, etanol, INR, aptt...
Mateusz Stolarz
05.04.2017 22:51
Przyznam ze serwujecie pacjentowi bardzo obszerny pakiet badań.
Odpowiadając:
- na potylicy krwiak podskórny około 5x5x3cm, w części centralnej rana. Wszystko zabrudzone czesciowo sklejone skrzepla krwią z brudnymi włosami
- gcs 12, źrenice równe, reakcja na światło zachowana, oddech 12/min
- w badaniu przedmiotowym nic szczególnego nie rzuca się w oczy. Zaniedbanie higieniczne, przykry zapach brudu/fekali. Bez ewidentnych cech krwiaków, otarć
- pacjent podsypiajacy, po przebudzeniu pierwsze co mówi i można zrozumieć to "dajcie mi spokój". Na pytanie co się stało odpowiada ze nic. Z rekacji ZRM wiemy ze najprawdopodobniej upadek był jednopoziomowy.
-@sarenka, w jakim celu USG jamy brzusznej? Wydaje mi się że nie ma bezpośrednich wskazań. Jeśli już to chirurg powinien o tym zadecydować. Czy uważasz inaczej
- badania z krwi jak najbardziej ! Ale aspat, alat w tym przypadku również? Jaki jest cel zlecenia tych badań?
@kasgoz TK szyji i więcej ? W jakim celu u tego chorego z zlecasz tak duże badanie? Czy mniejsza dawka promieni rentgenowskich by nie wystarczyła?
Odsłuchowo szmer pęcherzykowy, symetryczny. Bez duszności. Saturacja w granicach 91-93. Brzuch miękki nie bolesny, bez odruchów patologicznych
Mateusz Stolarz
05.04.2017 22:51
Przyznam ze serwujecie pacjentowi bardzo obszerny pakiet badań.
Odpowiadając:
- na potylicy krwiak podskórny około 5x5x3cm, w części centralnej rana. Wszystko zabrudzone czesciowo sklejone skrzepla krwią z brudnymi włosami
- gcs 12, źrenice równe, reakcja na światło zachowana, oddech 12/min
- w badaniu przedmiotowym nic szczególnego nie rzuca się w oczy. Zaniedbanie higieniczne, przykry zapach brudu/fekali. Bez ewidentnych cech krwiaków, otarć
- pacjent podsypiajacy, po przebudzeniu pierwsze co mówi i można zrozumieć to "dajcie mi spokój". Na pytanie co się stało odpowiada ze nic. Z rekacji ZRM wiemy ze najprawdopodobniej upadek był jednopoziomowy.
-@sarenka, w jakim celu USG jamy brzusznej? Wydaje mi się że nie ma bezpośrednich wskazań. Jeśli już to chirurg powinien o tym zadecydować. Czy uważasz inaczej
- badania z krwi jak najbardziej ! Ale aspat, alat w tym przypadku również? Jaki jest cel zlecenia tych badań?
@kasgoz TK szyji i więcej ? W jakim celu u tego chorego z zlecasz tak duże badanie? Czy mniejsza dawka promieni rentgenowskich by nie wystarczyła?
Odsłuchowo szmer pęcherzykowy, symetryczny. Bez duszności. Saturacja w granicach 91-93. Brzuch miękki nie bolesny, bez odruchów patologicznych
Sarenka
06.04.2017 09:45
Masz racje ast alt niewiele wniosą. Usg miałam na myśli w razie bólu brzucha, obj. Otrzewnowych itd. Na razie nie ma co. Ja jednak obstaje przy tk glowy bo boje się krwiaka. Koagulologia może się przydac w razie konieczności zabiegu stąd pomysł z inr i aptt. TK szyjnego bym odpuściła.
Proponuje oczyścić ranę i na razie założyć opatrunek.
Sarenka
06.04.2017 09:45
Masz racje ast alt niewiele wniosą. Usg miałam na myśli w razie bólu brzucha, obj. Otrzewnowych itd. Na razie nie ma co. Ja jednak obstaje przy tk glowy bo boje się krwiaka. Koagulologia może się przydac w razie konieczności zabiegu stąd pomysł z inr i aptt. TK szyjnego bym odpuściła.
Proponuje oczyścić ranę i na razie założyć opatrunek.
Mateusz Stolarz
08.04.2017 22:36
Tak jak mówisz:
- skierowani chorego na tk głowy. Nie wiadomo czy nie ma poważniejszych uszkodzeń w obrębie mózgo-czaszki. Zwykle takich nie ma ale wykluczenie jest ważne.
- rtg odcinka szyjnego - podczas upadku mogło dość do dystorsji szyjnej. Celem wyluczenia poważniejszych uszkodzeń warto to wykonać.
- pobrano krew na badania, powili spływają wyniki - morfologia, Na, K w normie. Glukoza 112mg%
- zaopatrzono chirurgicznie ranę. Oczyszczono, przemyto, założono kilka szwów.
Czekamy na opisy badań radiologicznych i wyniki badań. Czas oczekiwania około 1h. Czy coś w tym czasie nożna jeszcze wykonać? Czy wskazana jest tylko obserwacja?
Mateusz Stolarz
08.04.2017 22:36
Tak jak mówisz:
- skierowani chorego na tk głowy. Nie wiadomo czy nie ma poważniejszych uszkodzeń w obrębie mózgo-czaszki. Zwykle takich nie ma ale wykluczenie jest ważne.
- rtg odcinka szyjnego - podczas upadku mogło dość do dystorsji szyjnej. Celem wyluczenia poważniejszych uszkodzeń warto to wykonać.
- pobrano krew na badania, powili spływają wyniki - morfologia, Na, K w normie. Glukoza 112mg%
- zaopatrzono chirurgicznie ranę. Oczyszczono, przemyto, założono kilka szwów.
Czekamy na opisy badań radiologicznych i wyniki badań. Czas oczekiwania około 1h. Czy coś w tym czasie nożna jeszcze wykonać? Czy wskazana jest tylko obserwacja?
Mateusz Palczewski
09.04.2017 09:17
A jak postąpić z anatoksyną p/tężcową?
Mateusz Palczewski
09.04.2017 09:17
A jak postąpić z anatoksyną p/tężcową?
Sarenka
12.04.2017 15:43
Opis rany sugeruje male ryzyko tezca ale poniewaz nie mamy historii choroby/szczepienia a wywiad z pacjentem w aktualnym stanie jest niewiarygodny i nie wiemy, w co sie uderzyl, w jakich okolicznosciach np. (W ogrodku dzialkowym?) to sklanialabym sie do podania szczepionki, ale bez antytoksyny.
Sarenka
12.04.2017 15:43
Opis rany sugeruje male ryzyko tezca ale poniewaz nie mamy historii choroby/szczepienia a wywiad z pacjentem w aktualnym stanie jest niewiarygodny i nie wiemy, w co sie uderzyl, w jakich okolicznosciach np. (W ogrodku dzialkowym?) to sklanialabym sie do podania szczepionki, ale bez antytoksyny.
Mateusz Stolarz
16.05.2017 16:51
Tak jest anatoksynę podajemy. Nigdy nie wiadomo z czym miała głowa kontakt.
W wynikach; alkohol 1,2mg%, pozostałe jak wyżej lub w zakresie normy.
Nadal czekamy na TK głowy.
Czy można jeszcze coś na izbie przyjęć zrobić dla Tego Chorego? Czy jakieś konsultacje?
Mateusz Stolarz
16.05.2017 16:51
Tak jest anatoksynę podajemy. Nigdy nie wiadomo z czym miała głowa kontakt.
W wynikach; alkohol 1,2mg%, pozostałe jak wyżej lub w zakresie normy.
Nadal czekamy na TK głowy.
Czy można jeszcze coś na izbie przyjęć zrobić dla Tego Chorego? Czy jakieś konsultacje?
Mateusz Stolarz
28.05.2017 10:14
Wobec braku komentarzy, dopiszę co dalej...
u chorego na pewno wskazane jest nawodnienie. Warto podać 0,9%NaCl i/lub PWE. Nawodnienie do 1500ml.
W TK głowy nie było istotnych świezych zmian pourazowych, wyłącznie zastarzałe zmiany zanikowe.
Z uwagi na niepewnny wywiad warto wykonać konsultacje neurologa. Gdyby były zaburzenia w badaniach wykonanych z krwi do rozważenia konsultacja internistyczna.
Uraz głowy może nie dać od razu objawów, dlatego wskazana jest hospitalizacja chorego i obserwacja przynajmniej 24h. Chorzy często jednak po wytrzeźwieniu niestety nie zgadzają się na hospitalizacje.
Jeżeli macie pytania, sugestie to zapraszam do dyskusji.
Mateusz Stolarz
28.05.2017 10:14
Wobec braku komentarzy, dopiszę co dalej...
u chorego na pewno wskazane jest nawodnienie. Warto podać 0,9%NaCl i/lub PWE. Nawodnienie do 1500ml.
W TK głowy nie było istotnych świezych zmian pourazowych, wyłącznie zastarzałe zmiany zanikowe.
Z uwagi na niepewnny wywiad warto wykonać konsultacje neurologa. Gdyby były zaburzenia w badaniach wykonanych z krwi do rozważenia konsultacja internistyczna.
Uraz głowy może nie dać od razu objawów, dlatego wskazana jest hospitalizacja chorego i obserwacja przynajmniej 24h. Chorzy często jednak po wytrzeźwieniu niestety nie zgadzają się na hospitalizacje.
Jeżeli macie pytania, sugestie to zapraszam do dyskusji.
Lidiushka
26.07.2017 19:11
1. RKZ
kwasica - myślimy o glikolu też
2. nawodnienie - pomyślmy o glukozie też bo lubią mieć hipoglikemie
3. jak jest napstrykany i bez kontaktu to cewnikujemy :)
Lidiushka
26.07.2017 19:11
1. RKZ
kwasica - myślimy o glikolu też
2. nawodnienie - pomyślmy o glukozie też bo lubią mieć hipoglikemie
3. jak jest napstrykany i bez kontaktu to cewnikujemy :)